mensen nu naar aantallen kijken. Natuurlijk als wij kijken naar de incidenten in de regio, dan is dat gelukkig miniem. Dat zijn er niet veel. En daar houden wij 32 mensen voor in dienst en wij hebben uitgerekend, en daarom is Jan Voortman er ook bij want die weet veel meer van die cijfertjes, en wij hebben ook een check gedaan, omdat ik regionaal proceseigenaar ben van deze afdeling, dan zeg ik dat wij dat met veel minder kunnen. Er zijn dagen bij dat je met minder dan 10 mensen je incidenten kan afhandelen. En als er dan van ons gevraagd wordt om bedrijfsmatig te werken, dan is er geen bedrijf te bedenken dat 32 mensen oproept terwijl het dat met 10 kan doen. Een aspect daarbij is een stukje veiligheid van de diender en die hebben wij hoog in het vaandel. Wij hebben ook een voorstel gedaan dat er altijd wat meer in dienst zijn om elkaar te helpen en dat is eigenlijk het verhaal. Maar daamaast, dat heeft alleen te maken met de incidentenafhandeling, dat daardoor capaciteit vrijkomt in de weekenden, door de week voor horecadiensten, voor jeugd, voor allerlei zaken. Er zijn veel meer mensen in dienst dan voor de incidentenafhandeling. En wat ik nu lees en dan lijkt het er net op dat dat de mensen maar zijn die in dienst zijn. Juist niet, wij kunnen ze veel beter koppelen aan die activiteiten die wij met elkaar zo belangrijk vinden, en niet intern en die ons ook aangereikt worden worden door een districtscollege. Dat zegt: daar moet u voor gaan. Dat doen wij dan. Dat wil ik even zeggen met die noodhulp. Dat het veel meer is dan de verhalen die ik lees en daar heb ik last van. En ik laat mij ook even gaan. En ik heb daar zoveel last van, dat ook alles gestapeld wordt, zelfs op een voorstel, een intern bedrijfsvoeringsvoorstel van een mensenverplaatsing naar Sint Anna Parochie. Er wordt net gedaan alsof het bureau gesloten wordt. Ik durf te stellen, vanaf het begin is het nooit de bedoeling geweest, en er is ook niet gezegd dat het bureau in Stiens wordt gesloten. Er is ook geen onderhandeling met de burgemeester geweest dat het nu dan wel kan. Dat is nooit mijn bedoeling geweest. Sterker nog, ik zou een pleidooi willen houden om hier de serviceverlening in tact te houden. Dus laat staan dat ik zou denken om een bureau te sluiten. Als ik dat alleen maar lees en dat ook nog beaamd wordt door mensen dan doet mij dat pijn. Het enige wat ik wil bereiken, is wat de burgemeester hier heel duidelijk noemt front office en back office. Die back office is een interne bedrijfsvoering. Ik zal een paar voorbeelden noemen om aan te geven waar het om gaat. Wij hebben sinds kort wijksecretariaat. Ik durf te stellen dat oud-politiemensen niet weten wat dat is. Sinds kort hebben wij wijksecretariaat en dat wil zeggen dat er ondersteuning is voor de diender op straat, met name die buurtagent, die heeft daar een secretaresse voor. Maar die is ook tevens de intermediair naar de beller en die kan ook nog even een check doen om te kijken of men inderdaad wel bij mijnheer Keizer zijn in dit geval, misschien dat mijnheer Jansen u ook wel kan helpen. En misschien dat ik een afspraak met u kan maken. Maar als ik dat in alle teams moet gaan organiseren, dan kost mij dat heel veel. Het is natuurlijk te begrijpen dat als ik dat op een plek kan doen, dat ik winst heb. Daamaast hebben wij elke dag een functionaris in dienst, die noemen wij COZ (Coordinator Operationele Zaken), populair wel eens gezegd de brigadier van dienst, die de zaak aanstuurt. En dat doen wij nu ook met een briefing. Dat wil zeggen, 's morgens bij elkaar komen en zeggen wat er op de rol staat. Het is ook niet meer zo met die noodhulp dat zij daar maar weggaan, wachtende weg, passief, nee zij krijgen nu zaken mee, gelabeld aan de activiteiten die wij met elkaar afgesproken hebben. Het zijn afbreekbare zaken, ik kan bijna geen zaak bedenken die niet afbreekbaar is bij de politie. Dus ook deze dienders krijgen deze opdracht mee. Die zijn op pad, die zijn met gebiedsgebonden werken bezig. Alleen zij hebben een sterretje bij hun naam staan. Als er een incidentmelding is, dan ga jij en jij er naar toe. Dan onderbreek je je werkzaamheden en dan ga je je incident afhandelen. Maar omdat er zo weinig incidenten zijn, dan zou het te gek voor woorden zijn dat zij dan weer in wacht overgaan en verder niks doen. Juist die doeltreffendheid, die doelmatigheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 13