15
toetst.
Door de raad zijn in verschillende verordeningen (bijv. subsidieverordening,
belastingverordeningen, verordeningen op het terrein van de sociale wetgeving, enz.) en
besluiten voorwaarden opgenomen. Met het vaststellen van de reikwijdte van de
rechtmatigheidtoets door de accountant in dit controleprotocol is het voorwaardencriterium
nader uitgewerkt. Uitgangspunt daarbij is dat in elk geval voor 2004 het huidige afspraken die
afwijken van het vastgestelde beleid met name jegens derden niet met terugwerkende kracht
strengere normen zullen toegepast.
Misbruik en oneigenliik gebruikcriterium
Gemeenten hebben een beleid ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk
gebruik m&o-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting op de jaarrekening
verantwoorden burgemeester en wethouders zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten
van dit beleid. Voert een gemeente geen toereikend m&o-beleid dan kan dit gevolgen hebben
voor het oordeel van de accountant. Bij een toereikend m&o-beleid dat in voldoende mate is
uitgevoerd, maar waar toch een belangrijke onzekerheid blijft bestaan inzake de
rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd,
beoordeelt de accountant of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat
wordt weergegeven. Voor onze gemeente is ten aanzien van dit onderdeel nog geen beleid
vastgesteld.
5. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing
De accountantscontrole op rechtmatigheid wordt nadat u dit protocol hebt vastgesteld voor
2004 gericht op:
1de naleving van de wettelijke kaders, zoals in de kolom "Wetgeving extern" van de
Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij de
gemeenten" is opgenomen (bijlage), voor zover deze directe fmanciele beheershandelingen
betreffen of kunnen betreffen;
2. - de begroting;
- de financiele beheersverordening;
- de controle verordening;
- de verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid en
- de overige kaders zoals opgenomen in de kolom "Regelgeving intern" van de
"Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten
(bijlage 1). Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe
financiele beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het
voorwaarden criterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de
hoogte, duur en doelgroep/object van de fmanciele consequenties zijn opgenomen
Als de accountant bij de controle materiele fmanciele onrechtmatige handelingen constateert
worden deze uitsluitend in de rapportage en oordeelsweging betrokken als het door de raad of
hogere overheden vastgestelde regelgeving betreft. Interne regels van burgemeester en
wethouders naar de ambtelijke organisatie en besluiten van burgemeester en wethouders
vallen daar dus buiten. Echter deze interne regels kunnen wel relevant zijn voor de nadere
vaststelling van de invulling van "hogere" besluiten, maar zijn op zich geen object van
onderzoek. Het is aan burgemeester en wethouders een oordeel te vellen over de
geconstateerde afwijkingen van lagere interne regels.
Bij de controle zal in beginsel een volledige rechtmatigheidstoetsing plaatsvinden. Ook
5