Jaarverslag 2004, Gemeente Leeuwarderadeel.
Inleiding
Toelichting
Hierbij worden het jaarverslag en de jaarrekening over 2004 aangeboden. Zoals bekend kan zijn, zijn
met ingang van 2004 nieuwe begrotings- en verslagleggingsvoorschriften in werking getreden.
Met het Besluit Begroting en Verantwoording provindes en gemeenten (BBV) wordt o.a. beoogd de
Raad doeltreffender in haar kaderstellende en controlerende taak te ondersteunen.
Met ingang van 2004 spreken we over een programmabegroting.
De presentatie van de jaarcijfers is dan ook wezenlijk anders dan dat we tot en met 2003 gewend
waren. Dat betekent o.a. dat de jaarrekening niet te vergelijken is met die van 2003 De djfers over
2003 vindt u hier dan ook niet terug.
Ook wij betreuren het dat door steeds wijzigende regelgeving er telkenmale onvergelijkbare
uitvoeringen van begroting en rekening ontstaan. Helaas is dat een gevolg van exteme factoren
(voortdurende wijziging van begrotings- en rekeningsvoorschriften) waarop wij geen invloed hebben.
Voor het jaarverslag houdt dat in dat op programmaniveau wordt aangegeven in hoeverre de bij de
begroting voorgenomen programma's zijn gehaald. Er wordt aanzienlijk minder in detail getreden
Het gaat er om of de voorgenomen programma's zijn gehaald met de middelen die daarvoor
beschikbaar waren.
De begroting voor 2004 was niet volgens de nieuwe begrotingsvoorschriften opgemaakt.
Dat heeft nu aanzienlijke, ook financiele gevolgen. Cijfermatig hield dit in dat bij het opmaken van
de jaarrekening deze begroting eerst moest worden aangepast aan die nieuwe voorschriften.
Voor wat betreft de verslaglegging betekent dit dat bij de programmaverantwoording niet aangegeven
kan worden in hoeverre doelstellingen gehaald zijn en of de betreffende middelen meetbaar efficient
zijn benut. Het ontbreekt eenvoudig aan een referentiekader en derhalve is voor 2004 gekozen voor
een beschrijving per programma. Deze beschrijving geeft globaal aan waar we mee bezig zijn en wat
er in ontwikkeling is.
De onvergelijkbaarheid ten opzichte van zowel 2003 als ten opzichte van de begroting over 2004 (is
geen programmabegroting) heeft noodzakelijkerwijs geleid tot een jaarverslag volgens het model van
de BBV, dat naast de djferopstelling, inhoudelijk nog moet groeien. Dit groeien kan alleen dan
plaatsvinden wanneer door uw Raad duidelijk gedefinieerde begrotingsprogramma's worden
opgesteld.
Om de begroting cijfermatig BBV proof te maken zijn enkele noodzakelijke begrotingwijzigingen
gemaakt. Deze wijzigingen hebben uiteraard geen effect op het totaal der uitgaven en inkomsten maar
wel op de plaats waar deze waren geraamd. Met name in de reserves, voorzieningen, kapitaallasten
en saldi van kostenplaatsen zijn veel aanpassingen geweest. Bij de toelichting op de djfers bij de
programma's worden bij de begrotingshistorie deze wijzigingen aangeven met de nummers 998 en
hoger. Binnen de reserves en voorzieningen heeft als gevolg van genoemde BBV een aanzienlijke
herschikking plaatsgevonden. Van weinig reserves en veel voorzieningen is het nu net andersom.
Er worden alleen maar meer van voorzieningen gesproken als we het over gelden van derden of
geoormerkte gelden hebben ofwel toezeggjngen met finandele gevolgen zijn gedaan of anderszins
financiele verplichtingen in de toekomst zijn aangegaan. Met andere woorden De Raad kan en mag er
geen andere bestemming aan geven.
Een ander gevolg van de nieuwe voorschriften is dat aan derden gegeven subsidies niet meer over
langere tijd mogen worden afgeschreven.(dus niet meer mogen worden geadiveerd) Ook voor kosten
van onderzoek en ontwikkeling is dat niet meer toegestaan. In 2004 moesten deze investeringen uit