maatstaven voor de Algemene uitkering en de afschaffmg van het gebruikersgedeelte van de
woningen ozb, geconfronteerd met bezuinigingen. Deze zaken hebben er toe geleid dat de
begrotingcijfers krap worden geraamd, om de begroting (reeel) sluitend te krijgen. Nadeel van
de gekozen systematiek is dat posten sneller worden overschreden (zie ook alinea
bedrijfsvoering)
Ad 3. Als kleine gemeente mogen we trots zijn op ons voorzieningenniveau. Het
voorzieningenniveau is grotendeels gerealiseerd op een moment dat we er vanuit gingen dat
de gemeente qua inwonertal zou groeien. De groei is achtergebleven mede door afspraken
binnen de stadsregio en de kosten van de huidige voorzieningen en met name de
instandhouding van de voorzieningen moeten door een (te) kleine groep inwoners worden
opgebracht.
Ad 4. In de loop van het jaar zijn door uw raad besluiten genomen die fmanciele
consequenties hebben voor de begroting. Zoals bijv. de door de raad gevraagde coulance bij
de uitvoering van de verordening leerlingenvervoer. Dit leidt tot een overschrijding van
20.000,-- .Woning aanpassing Lange Poarte voor 57.000,— in het kader van de WVG
reeds in 2004 gedekt door te beschikken over de reserve WVG en 20.000 voor de
jachthaven Britsum rekeningresultaat 2004 (in casu Algemene Reserve).
Ad 5. De afgelopen jaren zijn een aantal gemeentelijke taken uitbesteed aan
samenwerkingsverbanden De uitbesteding van taken heeft in de meeste gevallen niet geleid
tot minder kosten maar tot minder meerkosten. De gemeente Leeuwarderadeel kon niet meer
voor een redelijk prijs de gewenste kwaliteit leveren en daarom was en is het vaak de beste
oplossing om de werkzaamheden uit te besteden cq in gezamenlijkheid te doen.
Ad 6. Tijdens het jaar zijn er mee- en tegenvallers in de bedrijfsvoering. Dit kan te maken
hebben met uitgaven en inkomsten die niet zijn geraamd of juist wel. Maar ook met zaken die
in de loop van het proces aan de orde komen zoals onderhoud, personeelskosten,
verzekeringspremies, wijziging in de te betalen voorschotten etc. In samenhang met de stijl
van begroten kunnen dit soort tegenvallers niet eenvoudig worden opgevangen.
In het navolgende overzicht worden de overschrijding per onderdeel genoemd. Een deel van
de overschrijdingen kan worden gedekt door te beschikken over onvoorzien en een ander deel
de daarvoor bestemde reserves of voorziening
Het geprognosticeerd tekort bedraagt als gevolg van het bovenstaande 335.544,-- en dan
zijn de posten onvoorzien op gesoupeerd.. De posten onvoorzien worden samengevoegd,
omdat de structurele lasten al in de begroting 2006 zijn verwerkt of omdat deze dan in een
wijziging in 2006 moet worden opgenomen nu kunnen dus alle lasten van de post onvoorzien
incidenteel worden verwerkt. Het geprognosticeerd tekort zal worden meegenomen bij de
jaarrekening.
niet realiseren bezuinigingen
124.600
externe factoren
69.000
voorzieningen niveau
68.000
raadsbesluiten
110.800
uitbestede werkzaamheden
110.110
bedrijfsvoering
100.151
onvoorzien
95.968-
dekking door reserves
151.149-
totaal tekort
335.544