maatstaven voor de Algemene uitkering en de afschaffmg van het gebruikersgedeelte van de woningen ozb, geconfronteerd met bezuinigingen. Deze zaken hebben er toe geleid dat de begrotingcijfers krap worden geraamd, om de begroting (reeel) sluitend te krijgen. Nadeel van de gekozen systematiek is dat posten sneller worden overschreden (zie ook alinea bedrijfsvoering) Ad 3. Als kleine gemeente mogen we trots zijn op ons voorzieningenniveau. Het voorzieningenniveau is grotendeels gerealiseerd op een moment dat we er vanuit gingen dat de gemeente qua inwonertal zou groeien. De groei is achtergebleven mede door afspraken binnen de stadsregio en de kosten van de huidige voorzieningen en met name de instandhouding van de voorzieningen moeten door een (te) kleine groep inwoners worden opgebracht. Ad 4. In de loop van het jaar zijn door uw raad besluiten genomen die fmanciele consequenties hebben voor de begroting. Zoals bijv. de door de raad gevraagde coulance bij de uitvoering van de verordening leerlingenvervoer. Dit leidt tot een overschrijding van 20.000,-- .Woning aanpassing Lange Poarte voor 57.000,— in het kader van de WVG reeds in 2004 gedekt door te beschikken over de reserve WVG en 20.000 voor de jachthaven Britsum rekeningresultaat 2004 (in casu Algemene Reserve). Ad 5. De afgelopen jaren zijn een aantal gemeentelijke taken uitbesteed aan samenwerkingsverbanden De uitbesteding van taken heeft in de meeste gevallen niet geleid tot minder kosten maar tot minder meerkosten. De gemeente Leeuwarderadeel kon niet meer voor een redelijk prijs de gewenste kwaliteit leveren en daarom was en is het vaak de beste oplossing om de werkzaamheden uit te besteden cq in gezamenlijkheid te doen. Ad 6. Tijdens het jaar zijn er mee- en tegenvallers in de bedrijfsvoering. Dit kan te maken hebben met uitgaven en inkomsten die niet zijn geraamd of juist wel. Maar ook met zaken die in de loop van het proces aan de orde komen zoals onderhoud, personeelskosten, verzekeringspremies, wijziging in de te betalen voorschotten etc. In samenhang met de stijl van begroten kunnen dit soort tegenvallers niet eenvoudig worden opgevangen. In het navolgende overzicht worden de overschrijding per onderdeel genoemd. Een deel van de overschrijdingen kan worden gedekt door te beschikken over onvoorzien en een ander deel de daarvoor bestemde reserves of voorziening Het geprognosticeerd tekort bedraagt als gevolg van het bovenstaande 335.544,-- en dan zijn de posten onvoorzien op gesoupeerd.. De posten onvoorzien worden samengevoegd, omdat de structurele lasten al in de begroting 2006 zijn verwerkt of omdat deze dan in een wijziging in 2006 moet worden opgenomen nu kunnen dus alle lasten van de post onvoorzien incidenteel worden verwerkt. Het geprognosticeerd tekort zal worden meegenomen bij de jaarrekening. niet realiseren bezuinigingen 124.600 externe factoren 69.000 voorzieningen niveau 68.000 raadsbesluiten 110.800 uitbestede werkzaamheden 110.110 bedrijfsvoering 100.151 onvoorzien 95.968- dekking door reserves 151.149- totaal tekort 335.544

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 26