onafhankelijke instantie, zoals bijvoorbeeld de GGD.
Om een duidelijker beeld te krijgen van de noodzaak voor aangepast vervoer toe te kennen zal
voortaan de GGD ingeschakeld worden voor het afgeven van adviezen.
Voor leerlingen welke een school bezoeken in Beetsterzwaag, Damwoude en Drachten
(afstandscriterium), of rolstoelgebonden zijn wordt geen advies opgevraagd bij de GGD.
Op dit moment (schooljaar 2005/2006) maken er 55 leerlingen gebruik van aangepast
vervoer. Op basis van deze gegevens en de hierboven genoemde voorwaarden dient er voor
het schooljaar 2006/2007 voor 31 leerlingen een advies opgevraagd te worden bij de GGD.
Hiervan zijn 12 leerlingen afkomstig van het SBO-onderwijs en 19 leerlingen zijn afkomstig
van het SO-onderwijs. De verwachting is dat de leerlingen afkomstig uit het SBO-onderwijs
grotendeels het advies "openbaar vervoer" met of zonder begeleiding zullen' krijgen. Terwijl
de leerlingen afkomstig uit het SO- onderwijs grotendeels het advies "taxivervoer" zullen
krijgen.
Voor een advies brengt de GGD 121,00 in rekening, uitgaande van 31 adviezen komen deze
kosten in totaal op 3751,-.
De kosten voor aangepast vervoer bedragen gemiddeld 3000. De kosten voor openbaar
vervoer bedragen maximaal 960,05. het verschil in kosten bedraagt minimaal 2039,50 per
leerling. De gemeenten Harlingen en Ferwerderadiel hebben het schooljaar 2005-2006 reeds
gebruik gemaakt van de advisering van de GGD. Uit deze advisering is gebleken dat circa
30 van alle leerlingen in staat geacht werd zelfstandig of onder begeleiding gebruik te
kunnen maken van openbaar vervoer. Op basis van dit percentage zou dit voor
Leeuwarderadeel betekenen dat 16 leerlingen gebruik zouden kunnen maken van openbaar
vervoer. Dit zou een kostenbesparing kunnen opleveren van 16 x 2039,50 32.632.
Hiervan moeten de kosten voor de GGD-adviezen 3751,- nog worden afgetrokken. In totaal
zou de kostenbesparing 28.881,- kunnen bedragen (prijspeil 2005). Uiteraard kan het aantal
adviezen voor taxivervoer voor onze gemeente hoger of lager uitvallen.
De totale kosten voor het leerlingenvervoer bedroegen in 2004 174.000.
De totale kosten voor het leerlingen vervoer zullen in 2005 uitkomen op circa 170.000.
De lichte daling van de kosten heeft te maken met een afname van het aantal leerlingen die
gebruik maken van het leerlingenvervoer. De kosten per leerling zijn juist gestegen.
De verwachting is dat de vervoerskosten volgend jaar sterk zullen stijgen in verband met de
gestegen olieprijzen. Door de nieuwe verordening toe te passen kan deze (verwachte)
kostenstijging beheerst worden.
Op 31 juli 2007 eindigt het vervoerscontract wat afgesloten is door de gemeenten het Bildt,
Ferwerderadiel, Franekeradeel, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Harlingen met
vervoersbedrijf Arriva. In 2006 zal gestart geworden met de voorbereiding voor Europese
aanbesteding. In deze voorbereiding zal ook gekeken worden naar altematieve vervoerswijzen
zoals bijvoorbeeld vervoer met een touringcar in plaats van taxibusjes.
Bijlagen
- Memo leerlingenvervoer
Concept Verordening Leerlingenvervoer 2006
Toelichting aangepaste artikelen
GGD- protocol
GGD-indicatiestelling