Wei zou hoogstwaarschijnlijk negatief worden geadviseerd op het verwijderen van de schoorsteen en
het aanbrengen van de aanbouw, het dichtmetselen van de drie toegangen, het verwijderen van de
oorspronkelijke dakbedekking en ventilatiekap. Maar ook zeker voor het verwijderen van de gehele
indeling en de vloeren met de rails. Het verwijderen van de rails nabij de loods is ons inziens ook een
zeer onwenselijke ontwikkeling voor de herkenbaarheid van de oorspronkelijke functie.
Dit wil echter nog niet zeggen, dat een status van rijksmonument daarom nu niet gerechtvaardigd zou
zijn. Er zijn veel onderdelen die in ere hersteld (teruggedraaid) kunnen worden. De aanbouw zou
theoretisch kunnen verdwijnen waardoor de oorspronkelijke achtergevel weer zichtbaar wordt. Ook
kunnen de vensters weer in het zicht worden gebracht en kunnen de extra gemetselde voorzetwanden
weer worden verwijderd.
Ook het feit dat er hier een eigenaar en veel omwonenden zijn die met historisch besef willen
meewerken aan het bewerkstelligen van behoud van de locomotiefloods, mag geen inhoudelijk
argument zijn. Wei is de eigenaar zeer belangrijk in het behoud van een monument met zijn specifieke
monumentale waarden.
Omgeving
De cultuurhistorische betekenis van de voormalige locomotiefloods met zijn directe omgeving is van
boven lokaal belang. Ook het belang van de geschiedenis van het lokale spoorwegwezen en het
nabijgelegen voormalige station geeft een duidelijk beeld van de omgevingsgeschiedenis welke
behoudeniswaardig is. De, situering van de, loods en station zijn zeer bepalend voor de omgeving.
De omgeving bezit van oorsprong een grote samenhang met de locomotiefloods. Zo zijn het
stationsgebouw, het stationskoffiehuis en de spoorlijnen een wezenlijk onderdeel van het geheel.
Deze oorspronkelijke samenhang is visueel nog wel deels aanwezig, maar de verschillende
onderdelen bezitten weinig authentieke waarden. Zo is het stationsgebouw verbouwd tot dubbel
woonhuis en bezit het stationskoffiehuis ook een woonfunctie. De rails nabij de loods is geheel
verdwenen. Wel is het spoor voor het stationsgebouw nog deels aanwezig (zie bijgevoegde foto's).
Score
Gerelateerd aan de in het voorgaande genoemde criteria, hebben wij de locomotiefloods op grond van
de aangegeven waarden als volgt beoordeeld.
Cultuurhistorische waarden:
Het belang van de locomotiefloods als bijzondere uitdrukking van:
- een sociaal-economische ontwikkeling:
- een geografische of landschappelijke ontwikkeling:
- een technische of typologische ontwikkeling:
- pionierskarakter of innovatieve waarde:
Deelconclusie (totaalscore) cultuurhistorische waarden:
Toelichting:
Ook al is er geen sprake van een uniek type, of van innovatieve bouwvormen of technische
ontwikkelingen, de locomotiefloods is wel bijzonder en markant aanwezig. Als overblijfsel uit de
geschiedenis van het lokale en regionale treinvervoer, vanwege zijn oorspronkelijke functionele en
typologische zeldzaamheid.
Een soortgelijke vm REMISE in Buitenpost is wel rijksmonument geworden. Dit vanwege de hoge
mate van belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek, i.h.b. de toepassing van het systeem
vakwerkbouw. Dit rijksmonument is ook in zijn gaafheid aangetast.
hoog
hoog
hoog
positief hoog
hoog
Architectuurhistorische waarden:
Het belang van de locomotiefloods:
- voor de geschiedenis van de architectuur/bouwtechniek: positief hoog
- voor het oeuvre van de bouwmeester of architect: positief hoog
- wegens hoogwaardige kwaliteiten van het ontwerp: positief hoog
- wegens bijzonder materiaalgebruik en/of ornamentiek: positief hoog
- wegens bijzondere samenhang tussen in- en exterieur: indifferent negatief
Deelconclusie (totaalscore) architectuurhistorische waarden: positief
6