Wei zou hoogstwaarschijnlijk negatief worden geadviseerd op het verwijderen van de schoorsteen en het aanbrengen van de aanbouw, het dichtmetselen van de drie toegangen, het verwijderen van de oorspronkelijke dakbedekking en ventilatiekap. Maar ook zeker voor het verwijderen van de gehele indeling en de vloeren met de rails. Het verwijderen van de rails nabij de loods is ons inziens ook een zeer onwenselijke ontwikkeling voor de herkenbaarheid van de oorspronkelijke functie. Dit wil echter nog niet zeggen, dat een status van rijksmonument daarom nu niet gerechtvaardigd zou zijn. Er zijn veel onderdelen die in ere hersteld (teruggedraaid) kunnen worden. De aanbouw zou theoretisch kunnen verdwijnen waardoor de oorspronkelijke achtergevel weer zichtbaar wordt. Ook kunnen de vensters weer in het zicht worden gebracht en kunnen de extra gemetselde voorzetwanden weer worden verwijderd. Ook het feit dat er hier een eigenaar en veel omwonenden zijn die met historisch besef willen meewerken aan het bewerkstelligen van behoud van de locomotiefloods, mag geen inhoudelijk argument zijn. Wei is de eigenaar zeer belangrijk in het behoud van een monument met zijn specifieke monumentale waarden. Omgeving De cultuurhistorische betekenis van de voormalige locomotiefloods met zijn directe omgeving is van boven lokaal belang. Ook het belang van de geschiedenis van het lokale spoorwegwezen en het nabijgelegen voormalige station geeft een duidelijk beeld van de omgevingsgeschiedenis welke behoudeniswaardig is. De, situering van de, loods en station zijn zeer bepalend voor de omgeving. De omgeving bezit van oorsprong een grote samenhang met de locomotiefloods. Zo zijn het stationsgebouw, het stationskoffiehuis en de spoorlijnen een wezenlijk onderdeel van het geheel. Deze oorspronkelijke samenhang is visueel nog wel deels aanwezig, maar de verschillende onderdelen bezitten weinig authentieke waarden. Zo is het stationsgebouw verbouwd tot dubbel woonhuis en bezit het stationskoffiehuis ook een woonfunctie. De rails nabij de loods is geheel verdwenen. Wel is het spoor voor het stationsgebouw nog deels aanwezig (zie bijgevoegde foto's). Score Gerelateerd aan de in het voorgaande genoemde criteria, hebben wij de locomotiefloods op grond van de aangegeven waarden als volgt beoordeeld. Cultuurhistorische waarden: Het belang van de locomotiefloods als bijzondere uitdrukking van: - een sociaal-economische ontwikkeling: - een geografische of landschappelijke ontwikkeling: - een technische of typologische ontwikkeling: - pionierskarakter of innovatieve waarde: Deelconclusie (totaalscore) cultuurhistorische waarden: Toelichting: Ook al is er geen sprake van een uniek type, of van innovatieve bouwvormen of technische ontwikkelingen, de locomotiefloods is wel bijzonder en markant aanwezig. Als overblijfsel uit de geschiedenis van het lokale en regionale treinvervoer, vanwege zijn oorspronkelijke functionele en typologische zeldzaamheid. Een soortgelijke vm REMISE in Buitenpost is wel rijksmonument geworden. Dit vanwege de hoge mate van belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek, i.h.b. de toepassing van het systeem vakwerkbouw. Dit rijksmonument is ook in zijn gaafheid aangetast. hoog hoog hoog positief hoog hoog Architectuurhistorische waarden: Het belang van de locomotiefloods: - voor de geschiedenis van de architectuur/bouwtechniek: positief hoog - voor het oeuvre van de bouwmeester of architect: positief hoog - wegens hoogwaardige kwaliteiten van het ontwerp: positief hoog - wegens bijzonder materiaalgebruik en/of ornamentiek: positief hoog - wegens bijzondere samenhang tussen in- en exterieur: indifferent negatief Deelconclusie (totaalscore) architectuurhistorische waarden: positief 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 49