bijdrage van 15% van het meerdere inkomen over maximaal 3 jaar. 4.3. Vervoersvoorzieningen Aan de bedragen van de financiele tegemoetkomingen verandert niets. Wat wel wijzigt is dat er voor de andere vervoersvoorziening zoals scootmobielen nu wel een eigen bijdrage wordt gevergd. Er is hiervoor gekozen om reden, zoals ook al verwoord onder het hoofdstuk eigen bijdragen en omdat dit een van de duurdere voorzieningen is, waar ook de financiele verantwoordelijkheid van de gerechtigde een rol mag spelen. 4.4. Besparingsbijdrage De besparingbijdrage is gedeeltelijk nieuw. Deze bijdrage gold al bij de verstrekking van aangepaste fietsen in eigendom. Nu geldt deze bijdrage ook voor scootmobielen. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de scootmobiel feitelijk het vervoer per fiets vervangt. En dat clienten gezien hun financiele positie in staat moeten zijn een nieuwe dan wel gebruikte fiets kunnen bekostigen. Hoofdstuk 5. Hulp bij het huishouden. In dit hoofdstuk worden nog geen bedragen met betrekking tot het vast te stellen Persoonsgebonden budget genoemd. Deze bedragen worden ingevuld nadat de gunning van de aanbesteding bekend is. De berekeningswijze om tot een PGB te komen is in de toelichting opgenomen. Hoofdstuk 6. Het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel. Hierin wordt ondermeer de omvang van het collectief vervoer geregeld. Voorstel is om de huidige omvang te handhaven. Het is gebleken dat niet mogelijk is om op korte termijn de juiste cijfers over reizigersgedrag boven tafel te krijgen. Een analyse voor een keuze om dienstbreed naar 5 zones met beperkt aantal puntbestemmingen te gaan, of dienstbreed voor 4 zones met uitbreiding puntbestemmingen te kiezen, is daarom nog niet is gemaakt. Tevens spelen een rol de huidige contractuele verplichtingen met Arriva en de uitbreiding van het collectief vervoer op Terschelling. Voorstel is om het collectief vervoer in het overgangsjaar 2007 op het huidige niveau te handhaven en in de loop van 2007 de omvang van het collectief vervoer voor 2008 vast te stellen op basis van een analyse en op basis van wat afgesproken kan worden met Arriva. Hiermee wordt bereikt dat voor klanten in Ferwerderadiel en Leeuwarderadeel in ieder geval een overgangsjaar geldt. Ten aanzien van de gemeente Terschelling geldt het volgende. In de huidige WVG-Verordening van Terschelling is de vervoersvoorziening geregeld in artikel 3.1 en 3.2. Hierin is vastgelegd dat het primaat van de vervoersvoorziening bij het collectief vervoer ligt. Is dit vervoer niet aanwezig, dan kan een gehandicapte in aanmerking komen voor een vervoersvoorziening in natura bijvoorbeeld scootmobielen) of een financiele vergoeding. In de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslan wordt eenzelfde systematiek gehanteerd. Ook in deze verordening ligt het primaat bij het collectief vervoer en pas als collectief vervoer niet aanwezig is of betrokkene door aantoonbare beperkingen op grond van ziekte en gebrek geen gebruik kan maken van het collectief vervoerssysteem staan de andere vervoersvoorzieningen open. Voor Terschelling geldt dat er nog geen collectief vervoer aanwezig is. Dit betekent dat het

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 7