De in de gemeensehappelijke regeling deelnemende gemeenten zullen afzonderlijk een
besluit moeten nemen over aanwending van de over 2007 toegekende budgetten, waarbij er
twee mogelijkheden zijn: samenvoeging van de individuele gemeentelijke budgetten tot een
"Dienstbudget", waardoor de huidige situatie gehandhaafd blijft, of zelf het beheer houden
over het gemeentelijke budget en met de Dienst afrekenen op declaratiebasis, evenals nu het
geval is met de zorgbudgetten.
De financiele gevolgen voor de deelnemende gemeenten zullen zonder meer negatief zijn,
omdat de budgetten neerwaarts zijn bijgesteld. Wat de exacte gevolgen voor de individuele
gemeenten in financieel opzicht zullen zijn laat zich niet voorspellen, omdat er daarvoor
teveel onzekere factoren in het spel zijn (o.a. het verloop van het uitkeringsbestand).
Door de budgetten van de individuele gemeenten samen te voegen wordt recht gedaan aan het
uitgangspunt dat een geharmoniseerd beleid gevoerd blijft worden t.a.v. de aan de Dienst
opgedragen taken en daarvoor is het nodig dat de individuele budgetten worden
samengevoegd en dat achteraf op basis van de huidige verdeelsleutel voor- of nadelen worden
verrekend met de gemeenten. Tijdens de "Zwarte Haan"-bijeenkomst op 20 oktober jl. is de
wenselijkheid om dit uitgangspunt te handhaven nog eens extra benadrukt.
Het vorenstaande in aanmerking nemend stellen wij u dan ook oor in te stemmen met het
samenvoegen van de individuele gemeentelijke budgetten.
Wei lijkt het ons wenselijk om het geheel na drie jaar te evalueren. Wat zijn de in deze drie
jaar opgedane ervaringen met de nieuwe financieringssystematiek
Argumenten:
Zie hiervoor.
Kanttekeningen:
N.v.t.
Financiele toelichting:
Zie hiervoor.
Uitvoering afhandeling:
N.v.t.
Evaluatie:
Na drie jaar.
Commissie:
De Raadscommissie van 9 november 2006.