Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan
Als we de gedachtegang van de staatssecretaris voigen zouden gemeenteraden en colleges
zelfs door de nieuwe wijze van financiering automatisch het principe van een beleid gaan
loslaten en hiermee bijna alle belangrijke schaalvoordelen van het samenwerkingsverband
teniet doen.
Maar ook als we dit niet doen en als gemeenteraden blijven vasthouden aan het principe van
het laten uitvoeren van een gezamenlijk beleid door ons samenwerkingsverband zou dit door
de gescheiden budgetten en daarmee gescheiden verantwoordingen tot aanzienlijke
lastenverzwaring leiden. Onder punt 3 is de administratieve lastenverzwaring verder
uitgewerkt.
3. Administratieve lastenverzwaring
De afgelopen jaren heeft er met name op het gebied van planning en control al een
kwalitatieve en kwantitieve verzwaring van de taak en verantwoordelijkheid plaatsgevonden.
Oorzaak hiervan zijn de invoering van het Besluit, Begroting en Verantwoording en de
invoering van de Wet Werk en Bijstand (100% financiele verantwoordelijkheid over
budgetten) per 1-1-2004. Beide ontwikkelingen maken het belang van het stellen en voigen
van concrete (Smart) beleidsdoelstellingen groter. Deze ontwikkeling ervaren wij overigens
als een positieve ontwikkeling die bijdraagt aan de sturende en controlerende taak van
gemeenteraden en het bestuur van onze Dienst.
De wijziging in financiering van samenwerkingsverbanden zou leiden tot een veel grotere,
overbodige administratieve lastenverzwaring. Deze lastenverzwaring doet zich op een aantal
onderdelen voor:
a) eenmalig en structured meerwerk op gebied van planning en control;
b) administratieve verwerking van geldstromen;
c) interne controle op de rechtmatigheid (single audit);
d) controlewerkzaamheden accountant voor j aarstukken.
Fenmalig en structureel meerwerk op gebied van planning en control:
De Dienst krijgt tot nu toe edi totaalbudget voor zowel het Inkomensdeel als het Werkdeel en
voert daar een beleid op. De doelstellingen, voortgang en verantwoording over geformuleerde
doelstellingen op basis van dit beleid worden in de verantwoordingsstukken van de Dienst dan
ook op Dienstniveau opgesteld, geanalyseerd en verantwoord. Het budgetvoordeel dan wel -
nadeel dat aan het eind van het jaar ontstaat wordt vervolgens op basis van een verdeelsleutel
verdeeld over de gemeenten. Onze gemeenten, dan wel hun afgevaardigde
raadsleden/wethouders in ons bestuur sturen derhalve op dit moment op de
dienstdoelstellingen die voortkomen uit een integraal beleid. Financieel gezien is voor de
bestuurders slechts interessant hoe het gezamenlijk voor- dan wel nadeel van het gevoerde
beleid voor hun gemeente uitpakt.
Wanneer er sprake is van 8 gemeentelijke budgetten zal, volgens de overweging van de
staatssecretaris, de invloed en controle van de gemeenten toenemen. De staatssecretaris
veronderstelt dus blijkbaar dat bestuurders vanuit een eigen financieel belang meer betrokken
raken bij de uitvoering van het samenwerkingsverband. Als deze veronderstelling klopt dan
zal ook de informatiebehoefte van de bestuurders en de gemeenteraden zich gaan toespitsen
op doelstellingen en resultaten die het eigen budget bei'nvloeden. In deze lijn door redenerend
komen wij tot de conclusie dat het logisch zal zijn dat gemeenten in de
verantwoordingsstukken van de Dienst beleid, beleidsdoelstellingen, voortgang en resultaten
per gemeente gerapporteerd willen hebben.
7
Aut: RD
d.d.: 1-11-2006