Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest FrysMn Voor de afdeling planning en control betekent dit'fiaast een grootse eenmalige aanpassing van verantwoordingsstukken, dat zij nu niet meer op dienstniveau informatie verzamelen, analyseren en rapporteren om vervolgens de financiele gevolgen voor de gemeenten te berekenen, maar dat zij voor 8 gemeenten informatie zullen gaan verzamelen, analyseren en rapporteren. Uiteraard wordt er nu ook veel informatie op gemeenteniveau bijgehouden. Er zal dan ook niet sprake zijn van een 8 maal zo grote administratieve last, maar dan toch zeker wel tot 3 keer zoveel. Op jaarbasis worden nu bij de Dienst ca. 1,5 fte aan uren ingezet voor het opstellen van begrotingen, tussentijdse rapportages, managementinformatie en jaarstukken. Dit zou per 1 januari naar zo'n 3 a 4 fte uitgebreid moeten worden. Dit zijn slechts de gevolgen voor de afdeling planning en control van de Dienst. Ook de financiele afdelingen van gemeenten zullen door de extra informatie een lastenverzwaring gaan ervaren. Administratieve verwerking van geldstromen: Doordat per 1 januari 2007 elke gemeente haar eigen budget krijgt overgemaakt, ontstaan er zowel bij de gemeenten als het samenwerkingsverband meer lasten van de administratieve verwerking van ontvangen voorschotten. Werd er voorheen bij ontvangst van een voorschot een administratieve boeking gedaan, per 1 januari zullen voor de verwerking van een voorschot 24 administratieve boekingen verricht worden. In totaliteit betekent dit op jaarbasis voor onze 8 gemeenten en het samenwerkingsverband een verzwaring van de administratieve urenlast met ca. 100 uren. Interne controle on de rechtmatigheid: De single audit op de rechtmatigheid van de uitgaven vindt bij de Dienst plaats op basis van steekproefbepaling (Smashmodel van Deloitte Enterprise Risk Services). De steekproef wordt berekend over het totaal van de uitgaven van de gehele Dienst. Dit kan omdat de Dienst een budget ontvangt, een beleid voert bij de besteding van het budget en een verantwoording indient over de besteding van het budget. Uit de steekproef blijkt vervolgens hoeveel dossiers gecontroleerd moeten worden. Gelukkig kan deze systematiek met de komst van de SISA voor het verantwoordingsjaar 2006 gehandhaafd blijven. Een lastenverlichting is de SISA voor het jaar 2006 echter niet of nauwelijks. De versturing van een verantwoording naar het Ministerie wordt vervangen door versturing van verantwoordingen naar de individuele gemeenten. In de steekproefbepaling is slechts sprake van een lichte daling van het aantal te controleren dossiers. Dit komt doordat bij samenwerkingsverbanden de totale uitgaven in de jaarrekening voor ca. 85% bestaan uit uitgaven WWB. Een rechtmatigheidnorm van 1% op het totaal van de uitgaven van de jaarrekening in plaats van 1% van het WWB-budget leidt dus niet tot aanzienlijke verschillen. Voor 2007 is er wel sprake van een groot verschil, maar dan wel een lastenverzwaring. Wanneer er per 2007 8 aparte budgetten worden toegekend zal de Dienst zich ook voor 8 budgetten over de rechtmatigheid rechtstreeks moeten verantwoorden richting gemeenteraden. De steekproef die bepaalt hoeveel dossiers gecontroleerd moeten worden, zal dan in overleg met de gemeentelijke accountant bepaald moeten worden. Ondanks een verlichting in goedkeuringstoleranties en een ruimere rapporteringstolerantie van gemiddeld 10% zullen er door splitsing in 8 budgetten in totaliteit meer dossiers gecontroleerd moeten worden. Op jaarbasis is er voor onze Dienst sprake van een benodigde uitbreiding van 2000 directe uren op jaarbasis. In fte's vertaald betekent dit voor de Dienst ca. 1,5 extra fte's voor IC- werkzaamheden. 8 Aut: RD d.d.: 1-11-2006

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 36