Verder wordt voorgesteld de intentie uit te spreken om in de periode van na 2010 en voor 2015 uitvoering te geven aan fase 2 van het project, met als inzet een volwaardige vaarroute d.w.z.: o Voor de hele route een vaardiepte/ onderhoudsdiepte van minimaal 1.30/1,50m (Dm- klasse). o Voldoende vaarbreedte. Na een evaluatie van de nu in fase 1 te realiseren breedte/passeerstroken op o.a. veiligheid, zal in fase 2 na gebleken nut en noodzaak ook de vaarbreedte opnieuw aandacht krijgen. Voor de betrokken gemeenten blijft ook van belang dat de aan te brengen extra vaarbreedte de landschappelijke waarden en de charme van de route niet of zo weinig mogelijk mogen aantasten. o Uitgangspunt is dat de dekking van de kosten van fase 2 weer plaatsvindt op soortgelijke manier als nu bij fase 1 gebeurt d.w.z. met gebruikmaking van zoveel mogelijk gemeentelijke, regionale, provinciale, rijks en Europese bijdragen. Resume Wij stellen u voor een aanvullende bijdrage van 210.000,- beschikbaar te stellen en de intentie uit te spreken om in de periode van na 2010 en voor 2015 uitvoering te geven aan fase 2 van het project, met als inzet een volwaardige vaarroute Wij stellen u voor conform het vorenstaande te besluiten. In het Investeringsplan 2007-2010 is rekening gehouden met deze bijdrage. De kosten kunnen ten laste worden gebracht door t.z.t. te beschikken over de Algemene Reserve. Zoals bekend ontvangen wij eenmalig een extra dividend uitkering op onze aandelen Bank Nederlandse Gemeente. Door de extra opbrengst zal als dan de Algemene reserve toereikend zijn. Commissi®

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 45