Verder wordt voorgesteld de intentie uit te spreken om in de periode van na 2010 en voor
2015 uitvoering te geven aan fase 2 van het project, met als inzet een volwaardige vaarroute
d.w.z.:
o Voor de hele route een vaardiepte/ onderhoudsdiepte van minimaal 1.30/1,50m (Dm-
klasse).
o Voldoende vaarbreedte. Na een evaluatie van de nu in fase 1 te realiseren
breedte/passeerstroken op o.a. veiligheid, zal in fase 2 na gebleken nut en noodzaak
ook de vaarbreedte opnieuw aandacht krijgen. Voor de betrokken gemeenten blijft ook
van belang dat de aan te brengen extra vaarbreedte de landschappelijke waarden en de
charme van de route niet of zo weinig mogelijk mogen aantasten.
o Uitgangspunt is dat de dekking van de kosten van fase 2 weer plaatsvindt op
soortgelijke manier als nu bij fase 1 gebeurt d.w.z. met gebruikmaking van zoveel
mogelijk gemeentelijke, regionale, provinciale, rijks en Europese bijdragen.
Resume
Wij stellen u voor een aanvullende bijdrage van 210.000,- beschikbaar te stellen en de
intentie uit te spreken om in de periode van na 2010 en voor 2015 uitvoering te geven aan fase
2 van het project, met als inzet een volwaardige vaarroute
Wij stellen u voor conform het vorenstaande te besluiten. In het Investeringsplan 2007-2010
is rekening gehouden met deze bijdrage. De kosten kunnen ten laste worden gebracht door
t.z.t. te beschikken over de Algemene Reserve. Zoals bekend ontvangen wij eenmalig een
extra dividend uitkering op onze aandelen Bank Nederlandse Gemeente. Door de extra
opbrengst zal als dan de Algemene reserve toereikend zijn.
Commissi®