van het daartoe bevoegde onderdeel van de projectorganisatie, voortbrengen van een implementatieplan voor het betreffende deelproject. Het implementeren als zodanig valt buiten de reikwijdte van het project. Implementatie vindt, binnen de in het implementatieplan neergelegde uitgangspunten en randvoorwaarden, plaats onder verantwoordelijkheid van de deelnemende gemeente(n) die geacht worden hun aandeel in die implementatie te hebben. 5. Proces: rollen en verantwoordeliikheden 5.1 Rol colleges van burgemeester en wethouders De vier colleges van B&W dragen binnen hun bevoegdheden, ieder voor zich en gezamenlijk, de bestuurlijke eindverantwoordelijkheid van het project en geven fiat aan deelprojecten. De colleges worden afzonderlijk door of namens hun secretaris gei'nformeerd over de voortgang van het project en overige aspecten die, met het oog op hun eindverantwoordelijkheid, relevant zijn. In elk geval vier keer per jaar vindt een gezamenlijke vergadering van de vier colleges plaats, het College Overleg Middelsee, gericht op afstemming en overleg over de voortgang van het project en de deelprojecten. Jaarlijks wordt in bedoeld overleg een (voortschrijdend) Ontwikkelprogramma Middelsee vastgesteld. Het College Overleg Middelsee zorgt uit hun midden voor vertegenwoordiging in de diverse deelprojecten. Het College Overleg Middelsee vervult, in de projectorganisatie, feitelijk de rol van bestuurlijk opdrachtgever. 5.2 Rol burgemeesters De vier burgemeesters zijn degenen die namens hun bestuur het proces volgen op overstijgend niveau, d.w.z. met betrekking tot het project als zodanig en de politiek - bestuurlijke context ervan. Daartoe voeren zij periodiek, als regel maandelijks, in het Bestuurlijk Overleg Middelsee, overleg met de secretarissen van de vier gemeenten. Dit overleg kan niet treden in het voor deelprojecten verstrekte fiat, tenzij dat gebeurt na afstemming met de vier colleges van B&W. Het Bestuurlijk Overleg Middelsee vervult, in de projectorganisatie, feitelijk de rol vanprocesbewaker op bestuurlijk niveau. 5.3 Rol secretarissen De vier gemeentesecretarissen zijn, als collectief, degenen die het gehele project coordineren. Daartoe voeren zij periodiek, als regel tweewekelijks, overleg in het Secretarissen Overleg Middelsee.De collectieve coordinerende rol houdt in eindverantwoordelijkheid voor de voortgang van het geheel van deelprojecten (waaronder samenstelling van deelprojectteams), waarover in hun overleg gerapporteerd en gesproken wordt Bij elke gemeentesecretaris wordt voorts een of meerdere deelprojecten belegd. De betreffende secretaris heeft ten aanzien van dat deelproject eindverantwoordelijkheid voor de voortgang en de rapportages daarover. De rol van de secretaris is verder afhankelijk van het betreffende deelproject, en kan varieren van het scheppen van voorwaarden tot sturen en het doorhakken van knopen als dat nodig is. De secretarissen kunnen niet treden in het voor een deelproject verstrekte mandaat, tenzij dat gebeurt in overleg met hun opdrachtgever: het College Overleg Middelsee. Het Secretarissen Overleg Middelsee vervult, in de projectorganisatie, feitelijk de rollen van ambtelijk opdrachtgever, facilitator en procesbewaker op operationeel niveau. 5.4 Rol medewerkers Binnen elk deelproject fungeert een deelprojectteam. In elk deelprojectteam heeft minimaal vanuit elke gemeente een medewerker zitting. Van deelprojectteams wordt verwacht, dat zij het middels opdrachtformulering gevraagde product (beslisnotitie of implementatieplan)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 57