van het daartoe bevoegde onderdeel van de projectorganisatie, voortbrengen van een
implementatieplan voor het betreffende deelproject. Het implementeren als zodanig valt
buiten de reikwijdte van het project. Implementatie vindt, binnen de in het implementatieplan
neergelegde uitgangspunten en randvoorwaarden, plaats onder verantwoordelijkheid van de
deelnemende gemeente(n) die geacht worden hun aandeel in die implementatie te hebben.
5. Proces: rollen en verantwoordeliikheden
5.1 Rol colleges van burgemeester en wethouders
De vier colleges van B&W dragen binnen hun bevoegdheden, ieder voor zich en gezamenlijk,
de bestuurlijke eindverantwoordelijkheid van het project en geven fiat aan deelprojecten. De
colleges worden afzonderlijk door of namens hun secretaris gei'nformeerd over de voortgang
van het project en overige aspecten die, met het oog op hun eindverantwoordelijkheid,
relevant zijn. In elk geval vier keer per jaar vindt een gezamenlijke vergadering van de vier
colleges plaats, het College Overleg Middelsee, gericht op afstemming en overleg over de
voortgang van het project en de deelprojecten. Jaarlijks wordt in bedoeld overleg een
(voortschrijdend) Ontwikkelprogramma Middelsee vastgesteld. Het College Overleg
Middelsee zorgt uit hun midden voor vertegenwoordiging in de diverse deelprojecten. Het
College Overleg Middelsee vervult, in de projectorganisatie, feitelijk de rol van bestuurlijk
opdrachtgever.
5.2 Rol burgemeesters
De vier burgemeesters zijn degenen die namens hun bestuur het proces volgen op
overstijgend niveau, d.w.z. met betrekking tot het project als zodanig en de politiek -
bestuurlijke context ervan. Daartoe voeren zij periodiek, als regel maandelijks, in het
Bestuurlijk Overleg Middelsee, overleg met de secretarissen van de vier gemeenten. Dit
overleg kan niet treden in het voor deelprojecten verstrekte fiat, tenzij dat gebeurt na
afstemming met de vier colleges van B&W. Het Bestuurlijk Overleg Middelsee vervult, in de
projectorganisatie, feitelijk de rol vanprocesbewaker op bestuurlijk niveau.
5.3 Rol secretarissen
De vier gemeentesecretarissen zijn, als collectief, degenen die het gehele project coordineren.
Daartoe voeren zij periodiek, als regel tweewekelijks, overleg in het Secretarissen Overleg
Middelsee.De collectieve coordinerende rol houdt in eindverantwoordelijkheid voor de
voortgang van het geheel van deelprojecten (waaronder samenstelling van deelprojectteams),
waarover in hun overleg gerapporteerd en gesproken wordt
Bij elke gemeentesecretaris wordt voorts een of meerdere deelprojecten belegd. De
betreffende secretaris heeft ten aanzien van dat deelproject eindverantwoordelijkheid voor de
voortgang en de rapportages daarover. De rol van de secretaris is verder afhankelijk van het
betreffende deelproject, en kan varieren van het scheppen van voorwaarden tot sturen en het
doorhakken van knopen als dat nodig is. De secretarissen kunnen niet treden in het voor een
deelproject verstrekte mandaat, tenzij dat gebeurt in overleg met hun opdrachtgever: het
College Overleg Middelsee. Het Secretarissen Overleg Middelsee vervult, in de
projectorganisatie, feitelijk de rollen van ambtelijk opdrachtgever, facilitator en
procesbewaker op operationeel niveau.
5.4 Rol medewerkers
Binnen elk deelproject fungeert een deelprojectteam. In elk deelprojectteam heeft minimaal
vanuit elke gemeente een medewerker zitting. Van deelprojectteams wordt verwacht, dat zij
het middels opdrachtformulering gevraagde product (beslisnotitie of implementatieplan)