daardoor een te groot beroep gedaan worden op de bevelvoerders, die nogal eens op moeten treden als oefencoordinator of oefenleider. 3. Verbeterpunten Verbeterpunten zijn die zaken in de organisatie, die om een kwaliteitsverbetering van een onderdeel van de organisatie te realiseren, hoog op de prioriteitenlijst zouden moeten komen te staan. Ten aanzien van verbeterpunten wordt geconstateerd dat ook hierin een aantal thema's te signaleren is. Vastlegging van taken, bevoegd- en verantwoordelijkheden binnen brandweerorganisatie Beleid, richtlijnen en werkprocessen zijn veelal deels en/of niet formeel vastgelegd. Dit wordt mede veroorzaakt door de (kleine) omvang van de brandweerorganisatie en het feit dat veelal een informele cultuur heerst. Ook maakt de grote hoeveelheid taken die door de commandant uitgevoerd wordt/ dient te worden een ordening en prioritering van taken noodzakelijk, waarbij 'vastlegging' onderaan belandt. Evenwel vormt zich hierdoor het risico dat in geval van calamiteiten het aan heldere afspraken ontbreekt. Duidelijke taakverdeling (tussen brandpreventiebureau en brandweerkorpsen) Vijf van de zeven brandweerkorpsen hebben taken op het gebied van de brandpreventie ondergebracht bij het brandpreventiebureau. Dit is vastgesteld in een convenant. Hierin is bepaald dat het bureau zich met name richt op bouwaanvragen, de afgifte en controle op gebruikvergunningen van participerende gemeenten (zie PREVAP). Indien gekeken wordt naar expliciete toewijzing van taken, bevoegd- en verantwoordelijkheden dan blijkt dat de commandant hierin veelal geen expliciete rol heeft. Door de brede opzet van het document en de soms wat algemene formuleringen is het niet eenvoudig om een helder overzicht te krijgen wat de vaststelling door de gemeenten van dit PREVAP nu exact betekent aan te ondememen maatregelen en te nemen besluiten door enerzijds het Brandpreventiebureau en anderzijds de gemeenten zelf. Deze constatering over het brandpreventiebureau en de korpsen geldt feitelijk ook in algemene zin. Binnen de brandweerorganisaties is geen duidelijkheid over de taakverdeling; wie houdt zich waar mee bezig en is daar ook verantwoordelijk voor. Deze onduidelijkheid is gezien de beperkte (beroeps)ondersteuning wel verklaarbaar, veel taken liggen immers bij de commandant, maar doet geen recht aan de benodigde deskundigheid. De diverse taken van de brandweer vragen een diversiteit aan deskundigheid. Deskundigheid die niet in een persoon te vinden is. Informatievoorziening Bij de advisering van de brandweer over brandveiligheidsaspecten in het kader van de bouw- en gebruiksvergunning is het in het kader van het 'ketendenken' belangrijk dat deze informatie wordt vertaald van preventieve informatie naar preparatieve maatregelingen ten behoeve van een doelmatige en, minstens zo belangrijk, niet onnodig risicovolle repressieve inzet. Deze vertaling vindt echter nauwelijks of alleen ad-hoc plaats. Informatievoorziening en overdracht van kennis informatie tussen preventie en repressie en v.v. blijkt in de korpsen vrijwel niet plaats te vinden. 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 111