Financiele toelichting:
De structurele kosten voor de samenwerking worden voor 2008 becijferd op 902.700,--. Die
kosten worden op basis van het inwonertal omgeslagen over de deelnemende gemeenten.
Daarbij wordt voor de eilanden het inwonertal met de factor twee vermenigvuldigd.
Voor onze gemeente betekent dit een bijdrage van 11,3% ofwel 102.005,00
Hiertegenover staat dat de nu in de begroting opgenomen kosten van
beroepsbrandweerpersoneel, van de Officier van Dienstregeling en van het
brandpreventiebureau (salariskosten VROM) vervallen. Dat betreft in totaal een bedrag van
74.800,00
Per saldo is er met ingang van 2008 dus sprake van een extra uitgaven van 27.205,00
In de jaren 2009 tot en met 2011 zal dit bedrag jaarlijks met 6.853,00 stijgen als uw raad
akkoord gaat met de voorgestelde kwaliteitsverbetering.
Het jaar 2007 zal worden gebruikt als een voorbereidingsjaar waarin onder andere het concept
Implementatieplan definitief wordt en de organisatorische aspecten verder worden uitgewerkt.
Het ligt in de bedoeling voor dit doel een zogenaamde kwartiermaker te benoemen. De kosten
van het totale implementatietraject worden geraamd op 150.000,00. De bijdrage van onze
gemeente hierin wordt bepaald aan de hand van de eerder genoemde verdeelsleutel. Dit
betekent in 2007 een eenmalige uitgave van 16.950,00. Deze kosten kunnen worden gedekt
ten laste van eenmalige middelen.
Uitvoering afhandeling:
n.v.t.
Evaluatie:
n.v.t.
Commissie: Op 11 januari 2007 heeft de behandeling in de raadscommissie plaats gehad. De
ingebrachte vragen zijn door de portefeuillehouder beantwoord
Bijlagen:
Kostenontwikkeling brandweer gemeente Leeuwarderadeel
Concept Implementatieplan Project Samenwerking Brandweren Noordwest Fryslan
Ter inzage gelegde stukken: Op 12 december 2006 is de Ondememingsraad gevraagd advies
uit te brengen. Hun advies ligt ter inzage.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel,
De secretaris de burgemeester
J.J. KINGMA
DRS. E.J. TER KEURS