1.2 Waarom samenwerken?
Voorafgaand aan de verdere inhoud van dit Implementatieplan is het relevant de voordelen van
samenwerken op een rij te zetten. In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de vraag waarom
men, voor de verbetering van de gemeentelijke brandweer, zou gaan samenwerken. Yanuit het
besef dat elk afzonderlijk korps beperkt van omvang is, maar dat daamaast samenwerking wel
een duidelijke meerwaarde moet hebben, is met name in het begin van het project deze vraag aan
de orde geweest. In een tweetal bijeenkomsten hebben gemeentesecretarissen en commandanten
dit onderwerp met elkaar besproken. De conclusie hierbij was dat, hoe weinig origineel ook, de
belangrijkste reden voor samenwerking ligt in de noodzaak voor de brandweer om te
specialiseren en dat de gemeenten afzonderlijk te gering van omvang zijn om dit goed vorm te
geven.
In de eerder aan de gemeenten toegestuurde Tussenrapportage en Beslisnotitie is uitvoeriger op
deze bijeenkomsten, de conclusie en de redenen waarom voor samenwerking wordt gekozen,
ingegaan. In deze paragraaf wordt daarvan een samenvatting gegeven.
1. Taakspecialisatie en schaalgrootte
Het gaat hier om het besef dat binnen de brandweer een aantal functies zijn die specialistische
kennis vragen. Deze taken kunnen niet ondergebracht worden bij een generalist; iemand die veel
algemene brandweerkennis heeft, maar niet echt over specifieke kennis van een vakgebied.
Binnen de brandweer zijn er, globaal, drie van deze specialisten te onderscheiden; advisering op
het gebied van brandveiligheid, opleiden oefenen en, met name vanuit bestuurlijk oogpunt,
beleid control. Ook al vragen deze functies specialisten, tegelijkertijd is er te constateren dat de
korpsen in noordwest Fryslan te klein zijn om voor deze drie verschillende vakgebieden iemand
aan te nemen. Binnen de schaal van Noordwest is het wel mogelijk om voor deze onderscheiden
vakgebieden specialisten aan te nemen.
Het implementatieplan bevat het voorstel om, bovengemeentelijk, een afdeling preventie
(advisering brandveiligheid) en een afdeling preparatie (opleiden oefenen) op te zetten die de
gemeenten en de korpsen ondersteunen op dit gebied. Wat betreft planning control is het
voorstel een gezamenlijke commandant aan te stellen met daaronder twee teamleiders. Deze
teamleiders hebben tevens een functie binnen een van de twee ondersteunende afdelingen. Het
voorgestelde organogram past daarmee in de eerder gestelde kaders.
2. Deskundigheid
Doordat wordt gewerkt met specifieke afdelingen waarin mensen een bepaald takenpakket
hebben, is het mogelijk om deskundigen hiervoor aan te trekken. Dat deze mensen op andere
gebieden binnen de brandweer minder kennis hebben, is vanwege de wijze van organiseren geen
probleem. Deze deskundigheid komt ten goede aan de korpsen omdat deze op een hoger
kwaliteitsniveau ondersteunt kunnen worden. Ook aan andere gemeentelijke afdelingen komt dit
ten goede; ook naar hen toe wordt de kwaliteit van de ondersteuning, door middel van advisering,
verhoogd. Een voorbeeld hiervan is de advisering op het gebied van brandveiligheid; door
samenwerking en bundeling is het mogelijk om hiervoor deskundigen aan te trekken. Het