brandpreventiebureau Noordwest Fryslan (wat werkt voor zes van de acht gemeenten) maakt dit
duidelijk. In de voorstellen wordt dit bureau gei'ntegreerd in de nieuwe samenwerking van de acht
gemeenten.
3. Kwetsbaarheid organisatie
Door te gaan samenwerken bestaat de mogelijkheid om de kwetsbaarheid van de afzonderlijke
organisaties, wat betreft ondersteuning brandweer, te verminderen. De samenwerking geeft
ruimte om bij tijdelijke uitval de betreffende werkzaamheden binnen de betreffende afdeling op te
vangen.
4. Efficiency
Door de voorgestelde vormgeving van de beroepsondersteuning is binnen noordwest Fryslan, bij
voldoende grootte, efficiency winst te behalen. Beleidsdocumenten, visies op landelijke- en
regionale ontwikkelingen, opleidings- en oefenplannen kunnen voor meerdere gemeenten
tegelijkertijd worden opgesteld.
Dit argument om te gaan samenwerken is zeker aan de orde voor de brandweer in Noordwest
Fryslan maar door, met name, de commandanten is in de bijeenkomsten in het begin van het
project wel aangegeven dat, met de huidige mate van beroepsondersteuning bij de afzonderlijke
korpsen, daar niet al te hoge verwachtingen over gewekt mogen worden. Hiermee hebben zij
willen aangeven dat er voor een werkelijke verbetering op het gebied van de brandweerzorg
personele uitbreiding plaats moeten vinden. Om hier inzicht in te geven is in het project gewerkt
met een rekenmodel op grond waarvan de personele ondersteuning van de vrijwilligers, per
gemeente, te berekenen is. In de Beslisnotitie is dit model nader uitgewerkt.
5. Eenduidigheid in uitvoering
Dit argument om te gaan samenwerken heeft een sterke relatie met de eerste twee genoemde
punten; taakdifferentiatie en deskundigheid. Door taakdifferentiatie en een hogere kwaliteit in de
uitvoering is het mogelijk een meer eenduidiger beleid te voeren in de uitvoering. lets dat met
name geldt op het gebied van brandveiligheid.
Door de advisering gezamenlijk te organiseren wordt binnen elke gemeente hetzelfde niveau van
ondersteuning bereikt en is er eenduidigheid in de adviezen die gegeven worden. Burgers en
bedrijven krijgen, vanuit de brandweer, dezelfde voorwaarden opgelegd. Concreet betekent dit
dat de adviezen bij eenzelfde soort bouwaanvraag voor elke gemeente in principe hetzelfde zijn
en dat ook voor de handhaving van de gebruiksvergunning voor alle gemeenten hetzelfde traject
gevolgd wordt. Ook op het gebied van opleiden en oefenen is er, maar dan voor het
brandweerpersoneel, in principe dezelfde eenduidigheid. Concreet betekent dit dat het opleiden
en oefenen voor elke gemeente is gebaseerd op het gemeentelijk risicoprofiel; daar dit per
gemeente kan verschillen betekent dit ook dat de soort oefeningen en de belasting per gemeente
kan verschillen.