brandpreventiebureau Noordwest Fryslan (wat werkt voor zes van de acht gemeenten) maakt dit duidelijk. In de voorstellen wordt dit bureau gei'ntegreerd in de nieuwe samenwerking van de acht gemeenten. 3. Kwetsbaarheid organisatie Door te gaan samenwerken bestaat de mogelijkheid om de kwetsbaarheid van de afzonderlijke organisaties, wat betreft ondersteuning brandweer, te verminderen. De samenwerking geeft ruimte om bij tijdelijke uitval de betreffende werkzaamheden binnen de betreffende afdeling op te vangen. 4. Efficiency Door de voorgestelde vormgeving van de beroepsondersteuning is binnen noordwest Fryslan, bij voldoende grootte, efficiency winst te behalen. Beleidsdocumenten, visies op landelijke- en regionale ontwikkelingen, opleidings- en oefenplannen kunnen voor meerdere gemeenten tegelijkertijd worden opgesteld. Dit argument om te gaan samenwerken is zeker aan de orde voor de brandweer in Noordwest Fryslan maar door, met name, de commandanten is in de bijeenkomsten in het begin van het project wel aangegeven dat, met de huidige mate van beroepsondersteuning bij de afzonderlijke korpsen, daar niet al te hoge verwachtingen over gewekt mogen worden. Hiermee hebben zij willen aangeven dat er voor een werkelijke verbetering op het gebied van de brandweerzorg personele uitbreiding plaats moeten vinden. Om hier inzicht in te geven is in het project gewerkt met een rekenmodel op grond waarvan de personele ondersteuning van de vrijwilligers, per gemeente, te berekenen is. In de Beslisnotitie is dit model nader uitgewerkt. 5. Eenduidigheid in uitvoering Dit argument om te gaan samenwerken heeft een sterke relatie met de eerste twee genoemde punten; taakdifferentiatie en deskundigheid. Door taakdifferentiatie en een hogere kwaliteit in de uitvoering is het mogelijk een meer eenduidiger beleid te voeren in de uitvoering. lets dat met name geldt op het gebied van brandveiligheid. Door de advisering gezamenlijk te organiseren wordt binnen elke gemeente hetzelfde niveau van ondersteuning bereikt en is er eenduidigheid in de adviezen die gegeven worden. Burgers en bedrijven krijgen, vanuit de brandweer, dezelfde voorwaarden opgelegd. Concreet betekent dit dat de adviezen bij eenzelfde soort bouwaanvraag voor elke gemeente in principe hetzelfde zijn en dat ook voor de handhaving van de gebruiksvergunning voor alle gemeenten hetzelfde traject gevolgd wordt. Ook op het gebied van opleiden en oefenen is er, maar dan voor het brandweerpersoneel, in principe dezelfde eenduidigheid. Concreet betekent dit dat het opleiden en oefenen voor elke gemeente is gebaseerd op het gemeentelijk risicoprofiel; daar dit per gemeente kan verschillen betekent dit ook dat de soort oefeningen en de belasting per gemeente kan verschillen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 77