de huidige en eventuele nieuwe formatie binnen de gemeenten in Noordwest wordt gezamenlijk ingebracht en georganiseerd. 10. De bedrijfsvoering, wat betreft het gedeelte beroepsondersteuning, wordt eveneens gebundeld. Hiertoe wordt een afzonderlijke begroting opgesteld. 11De repressieve dienst2, de vrijwilligers, en het materieel blijven binnen de eigen gemeentelijke organisaties. Dit geldt eveneens voor de bedrijfsvoering op dat gebied. 12. Voor het huidige beroepspersoneel bij de gemeenten wordt een sociaal plan opgesteld. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband wordt hen minimaal een geschikte functie aangeboden. 13. Bij de locatiekeuze voor het beroepsondersteunend personeel is de eis van voldoende bezetting, binnen de gemeenten, in de dagsituatie leidend3. Bij de huisvesting dient in elk geval voldaan te worden aan de randvoorwaarden van goede ondersteuning van informatisering en automatisering. 14. Ten behoeve van 'eenheid van beleid' wordt een overleg- en afstemmingsorgaan geformeerd, bestaande uit acht leden: een vertegenwoordiger vanuit elk afzonderlijk college van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten in Noordwest Fryslan. 15. Betrokkenheid van en overleg met de vrijwilligers betreffende zaken die de gemeenten gezamenlijk aangaan, wordt binnen het nieuwe samenwerkingsverband formeel en gezamenlijk geregeld4. 16. In opdracht van de gemeentesecretarissen van Noordwest staat vanaf 1 januari 2007 de nieuwe organisatie Brandweer Noordwest Fryslan 'in de steigers'. Concreet betekent dit dat dan een bestuurlijk vastgesteld implementatieplan gereed is. 17. Het implementatieplan wordt ter advisering voorgelegd aan de gemeentelijke ondeme- mingsraden. 18. Voorts wordt het implementatieplan, voor zover ieders bevoegdheden reiken, ter goedkeuring aangeboden aan de colleges en gemeenteraden, waama een finale beslissing wordt genomen over het aangaan van de samenwerking. 2 Voor de duidelijkheid: de repressieve dienst, de inzet bij incidenten, wordt door vrijwilligers uitgevoerd. 3 De beschikbaarheid van, vooral (vrijwillige) bevelvoerders overdag is in een aantal gemeenten een probleem. Het is te voorzien dat dit in de toekomst een groter probleem wordt. Het, op het niveau van bevelvoerder, overdag inzetten van het beroepsondersteunend personeel kan hiervoor een oplossing bieden. Vanuit dit uitgangspunt wordt er dus niet voor gekozen om al het beroepsondersteunend personeel op een locatie te huisvesten. 4 Daamaast, en vooral, worden de vrijwilligers, als onderdeel van een gemeentelijke organisatie, vertegenwoordigd door de eigen (gemeentelijke) ondememingsraad (OR).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 80