3 Gezamenlijk kwaliteitsniveau
Conform de Beslisnotitie is in de Uitgangspunten aangegeven dat binnen de samenwerking een
gezamenlijk kwaliteitsniveau wordt afgesproken. Hierbij is het landelijke normenkader van de
NVBR (zoals gebruikt in de audits) en het bijbehorende rekenmodel leidraad voor dit
gezamenlijke kwaliteitsniveau. In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan het bestaande en
gewenste gezamenlijke kwaliteitsniveau.
3.1 Bestaand kwaliteitsniveau 2006
In het projectplan is gesteld dat binnen de brandweerkorpsen een nulmeting dient te worden
uitgevoerd; een analyse van de bestaande situatie. Aan de hand van het landelijke normenkader
van de NYBR (zoals gebruikt in de audits) en het bijbehorende rekenmodel is inzicht verkregen
in het bestaande kwaliteitsniveau.
Audits
Aan de hand van de auditrapporten van de gemeenten in Noordwest Friesland is eind 2005 een
analyse opgesteld, waarin de gezamenlijke sterke- en verbeterpunten van de brandweerzorg
zichtbaar zijn geworden (onderdeel c van Fase 1 van het project). Deze analyse biedt een
samenhangend totaalbeeld van de korpsen ten opzichte van de gestelde kwaliteitsnormen.
Onderstaand volgt een korte samenvatting van de geconstateerde feiten. Voor een toelichting op
de punten wordt verwezen naar Bijlage 1
Ontbreken van een (meerjarige) beleidscyclus (planning control).
Geen heldere en afgebakende positie brandweer binnen de gemeentelijke organisatie en
gemeentelijke afspraken.
Persoonsgebonden kwaliteit, waarbij brandweerorganisaties in Noordwest Fryslan zeer
kwetsbaar zijn wat betreft het continue functioneren en de kwaliteitsborging van de
brandweerzorg.
Geen formele vastlegging van taken, bevoegd- en verantwoordelijkheden binnen
brandweerorganisatie voor wat betreft beleid, richtlijnen en werkprocessen.
Onduidelijke taakverdeling tussen brandpreventiebureau en brandweerkorpsen. Daamaast kan
het feit dat maar een beperkt aantal preventietaken is ondergebracht bij het
brandpreventiebureau een ongelijkheid in kwalitatieve zin met zich meebrengen. Voor de
taken die niet bij het brandpreventiebureau zijn ondergebracht is in geen van de gemeenten
een activiteitenplan opgesteld.
Weinig tot geen betrouwbare en actuele informatievoorziening tussen schakels in de
veiligheidsketen. Informatievoorziening ten behoeve van repressief optreden is bij de meeste
gemeenten niet beschikbaar.
Voldoende materiaal en materieel en veelal in goede staat.
Stabiel vrijwilligerskorps.
10