3 Gezamenlijk kwaliteitsniveau Conform de Beslisnotitie is in de Uitgangspunten aangegeven dat binnen de samenwerking een gezamenlijk kwaliteitsniveau wordt afgesproken. Hierbij is het landelijke normenkader van de NVBR (zoals gebruikt in de audits) en het bijbehorende rekenmodel leidraad voor dit gezamenlijke kwaliteitsniveau. In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan het bestaande en gewenste gezamenlijke kwaliteitsniveau. 3.1 Bestaand kwaliteitsniveau 2006 In het projectplan is gesteld dat binnen de brandweerkorpsen een nulmeting dient te worden uitgevoerd; een analyse van de bestaande situatie. Aan de hand van het landelijke normenkader van de NYBR (zoals gebruikt in de audits) en het bijbehorende rekenmodel is inzicht verkregen in het bestaande kwaliteitsniveau. Audits Aan de hand van de auditrapporten van de gemeenten in Noordwest Friesland is eind 2005 een analyse opgesteld, waarin de gezamenlijke sterke- en verbeterpunten van de brandweerzorg zichtbaar zijn geworden (onderdeel c van Fase 1 van het project). Deze analyse biedt een samenhangend totaalbeeld van de korpsen ten opzichte van de gestelde kwaliteitsnormen. Onderstaand volgt een korte samenvatting van de geconstateerde feiten. Voor een toelichting op de punten wordt verwezen naar Bijlage 1 Ontbreken van een (meerjarige) beleidscyclus (planning control). Geen heldere en afgebakende positie brandweer binnen de gemeentelijke organisatie en gemeentelijke afspraken. Persoonsgebonden kwaliteit, waarbij brandweerorganisaties in Noordwest Fryslan zeer kwetsbaar zijn wat betreft het continue functioneren en de kwaliteitsborging van de brandweerzorg. Geen formele vastlegging van taken, bevoegd- en verantwoordelijkheden binnen brandweerorganisatie voor wat betreft beleid, richtlijnen en werkprocessen. Onduidelijke taakverdeling tussen brandpreventiebureau en brandweerkorpsen. Daamaast kan het feit dat maar een beperkt aantal preventietaken is ondergebracht bij het brandpreventiebureau een ongelijkheid in kwalitatieve zin met zich meebrengen. Voor de taken die niet bij het brandpreventiebureau zijn ondergebracht is in geen van de gemeenten een activiteitenplan opgesteld. Weinig tot geen betrouwbare en actuele informatievoorziening tussen schakels in de veiligheidsketen. Informatievoorziening ten behoeve van repressief optreden is bij de meeste gemeenten niet beschikbaar. Voldoende materiaal en materieel en veelal in goede staat. Stabiel vrijwilligerskorps. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 81