2. Gemeenschappelijk orgaan. Dit orgaan bezit geen rechtspersoonlijkheid en kan dus ook geen eigen personeel in dienst hebben. Een verschil met de le variant is dat aan een orgaan geen regelgevende bevoegdheden kunnen worden gedelegeerd, hooguit beschikkingsbevoegdheid. Het gemeenschappelijke orgaan wordt veelal ingezet als intergemeentelijk overleg- of adviesorgaan voor een enkelvoudig belang op bijvoorbeeld het terrein van volkshuisvesting. 3. Centrumgemeente. Op basis van deze variant kunnen gemeenten overeenkomen dat bevoegdheden van een bestuursorgaan van de ene partij krachtens de regeling worden uitgeoefend door een bestuursorgaan van een andere partij. Er is sprake van mandaat van bevoegdheden door het ene aan het andere gemeentebestuur. Deze constructie wordt nogal eens gebruikt voor het vormgeven van taken van ambtelijke aard zoals huisvuilophaal. Het instellen van een openbaar lichaam (met overdracht van bevoegdheden) of het aangaan van een centrumgemeente- constructie (eveneens met het overdragen van bevoegdheden) doet emstig afbreuk aan het le Uitgangspunt dat 'de gemeentelijke autonomie en bestuurlijke bevoegd- en verantwoordelijkheden niet ter discussie staan'. Vandaar dat nadrukkelijk voorkeur wordt gegeven aan een oplossing van de bundeling beroepsondersteunend personeel binnen de variant gemeenschappelijk orgaan. Ook het instellen van een intergemeentelijk overleg- en afstemmingsorgaan voor brandweerzorg en rampenbestrijding (Uitgangspunt nr. 14) kan uitstekend vorm worden gegeven via de variant gemeenschappelijk orgaan. Aan een gemeenschappelijk orgaan kunnen hooguit beschikkingsbevoegdheden worden gedelegeerd, maar in geen geval regelgevende bevoegdheden. Door het ontbreken van rechtspersoonlijkheid kan het gemeenschappelijk orgaan echter geen personeel in dienst hebben (Uitgangspunten nr. 9 en 10). Het bundelen van het beroepsondersteunende personeel, inclusief de bijbehorende bedrijfsvoering, maakt de keuze voor een andere variant noodzakelijk of een andere oplossing voor de bundeling binnen de variant gemeenschappelijk orgaan nodig. Voor de bundeling van het beroepsondersteunende personeel is feitelijk slechts nodig een rechtspersoonlijkheidbezittende organisatie en overeenstemming over de voorwaarden van onderbrenging van het personeel. In het kader van de beoogde samenwerking ligt voor de hand een van de deelnemende gemeenten te vragen het gezamenlijke personeel in dienst te nemen (vgl. het huidige preventiebureau). Echter, in samenhang met het Uitgangspunt 'rekening te houden met de ingezette lijn van regionalisering in het kader van de ontwikkeling naar de veiligheidsregio' (Nr. 8), wordt geconcludeerd dat deze variant minder geschikt is voor de vormgeving van de samenwerking in Noordwest. C. Onderbrengen beroepsondersteunend personeel bij Regionale Brandweer Anticiperend op de huidige ontwikkelingen, alsook de uigesproken voorkeur van de burgemeesters in Noordwest, wordt thans voorgesteld te kiezen voor bundeling van het beroepsondersteunende personeel bij Brandweer Fryslan. Deze keuze wordt mede ingegeven door de verwachting dat de voorgestane kwaliteitsverbetering bij de gemeentelijke brandweren in Noordwest Fryslan nadrukkelijk baat zal hebben bij de inbedding van het personeel binnen 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 90