Brandweer Fryslan. Niet alleen vanwege de nauwe aansluiting op de regionale taken, maar ook door de onderlinge uitwisseling van kennis/ ervaring met het, ook bij Brandweer Fryslan ondergebrachte, personeel van de gemeenten in Noordoost Fryslan. 5.3 Aanbevolen vormgeving Op grond van voorgaande wordt voorgesteld de intergemeentelijke samenwerking Noordwest Fryslan te formaliseren middels een gemeenschappelijke regeling. Hierbij dient voorzien te worden in de instelling van een gemeenschappelijk orgaan ten behoeve van het tot stand brengen van de nodige beleidsafstemming met betrekking tot brandweerzorg. Onderdeel van deze beleidsafstemming is het gezamenlijk onderbrengen van het beroepspersoneel bij Brandweer Fryslan op basis van een overeenkomst. Met uitzondering van de taken die zijn opgedragen aan Brandweer Fryslan, blijft iedere gemeente afzonderlijk bevoegd en verantwoordelijk voor de taken op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding. In het verlengde van het voorgaande is dus geen sprake van een wijziging van taken. De gemeentelijke autonomic staat niet ter discussie, maar een werkbare samenwerking vraagt van de gemeenten de bereidheid rekening te houden met een 'autonomie in gebondenheid'. Die gebondenheid vloeit voort uit het T Uitgangspunt dat 'een gezamenlijk kwaliteitsniveau wordt afgesproken', verwoord in het op te stellen beleidsplan 2008-2012. Het in te stellen gemeenschappelijk orgaan heeft primair tot taak: Zorg dragen voor beleidsafstemming met betrekking tot de gemeentelijke brandweerzorg; Het namens de deelnemende gemeenten sluiten van een overeenkomst met Brandweer Fryslan over het in dienst nemen/ houden van beroepsondersteunend personeel voor de deelnemende gemeenten; Het regelen van betrokkenheid van en overleg met vrijwilligers. Naast deze primaire taken ligt het voor de hand hieraan op grond van pragmatische overwegingen enige taken toe te voegen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan het namens de deelnemende gemeenten aansturen van de commandant Noordwest van het gezamenlijke personeel (in plaats van aansturing door de afzonderlijke colleges), het opstellen van een beleidsplan brandweerzorg6 waaraan de afzonderlijke gemeenten gebonden zijn (en waarin het gezamenlijk afgesproken kwaliteitsniveau tot uitdrukking komt). In Bijlage 3 is een concept opgenomen van een Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Noordwest Fryslan. 6 Conform Uitgangspunt 5 wordt er vooralsnog voor gekozen geen aandacht te besteden aan de gemeentelijke processen binnen de rampenbestrijding. De samenwerking op het gebied van de brandweerzorg dient wel zodanig georganiseerd te worden dat samenwerking op genoemde processen hierbinnen ook vorm gegeven kan worden 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 91