Brandweer Fryslan. Niet alleen vanwege de nauwe aansluiting op de regionale taken, maar ook
door de onderlinge uitwisseling van kennis/ ervaring met het, ook bij Brandweer Fryslan
ondergebrachte, personeel van de gemeenten in Noordoost Fryslan.
5.3 Aanbevolen vormgeving
Op grond van voorgaande wordt voorgesteld de intergemeentelijke samenwerking Noordwest
Fryslan te formaliseren middels een gemeenschappelijke regeling. Hierbij dient voorzien te
worden in de instelling van een gemeenschappelijk orgaan ten behoeve van het tot stand brengen
van de nodige beleidsafstemming met betrekking tot brandweerzorg. Onderdeel van deze
beleidsafstemming is het gezamenlijk onderbrengen van het beroepspersoneel bij Brandweer
Fryslan op basis van een overeenkomst.
Met uitzondering van de taken die zijn opgedragen aan Brandweer Fryslan, blijft iedere gemeente
afzonderlijk bevoegd en verantwoordelijk voor de taken op het gebied van brandweerzorg en
rampenbestrijding. In het verlengde van het voorgaande is dus geen sprake van een wijziging van
taken.
De gemeentelijke autonomic staat niet ter discussie, maar een werkbare samenwerking vraagt van
de gemeenten de bereidheid rekening te houden met een 'autonomie in gebondenheid'. Die
gebondenheid vloeit voort uit het T Uitgangspunt dat 'een gezamenlijk kwaliteitsniveau wordt
afgesproken', verwoord in het op te stellen beleidsplan 2008-2012.
Het in te stellen gemeenschappelijk orgaan heeft primair tot taak:
Zorg dragen voor beleidsafstemming met betrekking tot de gemeentelijke brandweerzorg;
Het namens de deelnemende gemeenten sluiten van een overeenkomst met Brandweer
Fryslan over het in dienst nemen/ houden van beroepsondersteunend personeel voor de
deelnemende gemeenten;
Het regelen van betrokkenheid van en overleg met vrijwilligers.
Naast deze primaire taken ligt het voor de hand hieraan op grond van pragmatische overwegingen
enige taken toe te voegen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan het namens de deelnemende
gemeenten aansturen van de commandant Noordwest van het gezamenlijke personeel (in plaats
van aansturing door de afzonderlijke colleges), het opstellen van een beleidsplan brandweerzorg6
waaraan de afzonderlijke gemeenten gebonden zijn (en waarin het gezamenlijk afgesproken
kwaliteitsniveau tot uitdrukking komt).
In Bijlage 3 is een concept opgenomen van een Gemeenschappelijke Regeling Brandweer
Noordwest Fryslan.
6 Conform Uitgangspunt 5 wordt er vooralsnog voor gekozen geen aandacht te besteden aan de gemeentelijke
processen binnen de rampenbestrijding. De samenwerking op het gebied van de brandweerzorg dient wel zodanig
georganiseerd te worden dat samenwerking op genoemde processen hierbinnen ook vorm gegeven kan worden
20