GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
Mocht Frisia in de toekomst niet meer als afhemer van energie fimgeren, kan de door de REC
geproduceerde energie via andere bedrijven en/of het elektnciteitsnet worden afgezet.
Eventuele aanvullende investeringen danwel een lagere opbrengst uit de afzet van energie
kunnen binnen de reguliere exploitatie worden opgevangen zonder dat dit leidt tot een
verhoging van het uniforme tarief voor de Friese gemeenten.
Ook als Frisia niet in beeld zou zijn geweest, zou de locatie-Harlingen als meest geschikt uit
het onderzoek naar de locatiekeuze naar voren zijn gekomen.
Vanuit het rapport "Beslisdocument haalbaarheid realisatie ReststoffenEnergieCentrale in
Harlingen" kan geconcludeerd worden dat:
- De analyse uitgevoerd door het adviesbureau Arthur D. Little (ADL) wijst uit dat de keuze
voor een eigen REC de voorkeur geniet.
- Een vestiging van het REC in Harlingen biedt de meeste voordelen.
- De second opinion van PricewaterhouseCoopers (PWC) is positief. Hoofdconclusie van
deze toetsing is dat de resultaten van de analyse van ADL en het onderzoek naar de
locatiekeuze grotendeels worden onderschreven.
- De combinatie SBI (Oudehaske)-REC levert een C02-emmissiereductie op ten opzichte
van de huidige situatie van 153 kton, meer dan eenderde van de provinciale doelstelling.
De input van afVal is naar verwachting voldoende. Het merendeel aan afval wordt vanuit
AfValsturing Friesland zelf aangeleverd. Verder wijst nader onderzoek van marktcondities
en regelgeving uit dat tot het moment van een volledig evenwicht op de afValmarkt, welk
punt naar verwachting in 2013 bereikt zal zijn, uitgegaan mag worden van vollast van de
REC. Daama heeft de REC c.q. de combinatie SBI en REC een uitstekende positie om het
eventuele tekort aan afval in de markt te acquireren.
- Het technisch concept van de REC kan worden aangemerkt als een bewezen techniek.
Het REC creeert een directe werkgelegenheid van 35 en indirect van 100 arbeidsplaatsen.
- De Friese gemeenten/aandeelhouders kunnen rekenen op een wezenlijke verlaging van het
uniform tarief in 2010, te weten 109,50 per ton huishoudelijk restafVal ten opzichte van
133,37 per ton indien geen REC wordt gebouwd. Met een REC gaat het
verwerkingstarief tot de laagste in Nederland behoren.
- Voorzover er sprake is van (potentiele) risico's zijn deze voldoende beheersbaar. De
eventuele nadelige effecten hiervan op de realisatie en exploitatie van de REC zijn beperkt
van omvang en zullen niet het rendement van de REC en daarmee de hoogte van het
uniform tarief voor de gemeenten onder druk zetten.
Door gemeenten en financiers wordt het van belang geacht dat de levering van huishoudelijk
afval door de aandeelhouders van AfValsturing Friesland gedurende de exploitatieperiode van
de REC veiliggesteld is. PricewaterhouseCoopers beschouwt dit in haar second opinion ook
als een belangrijke randvoorwaarde. In verband daarmee zal een expliciete regeling over de
leveringsrelatie tussen de gemeenten en AfValsturing Friesland in de statuten van AfValsturing
Friesland worden opgenomen.
Bijlage: brief Stichting AfValoven Nee inclusief beantwoording vragen.