GEMEENTE LEEUWARDERADEEL Mocht Frisia in de toekomst niet meer als afhemer van energie fimgeren, kan de door de REC geproduceerde energie via andere bedrijven en/of het elektnciteitsnet worden afgezet. Eventuele aanvullende investeringen danwel een lagere opbrengst uit de afzet van energie kunnen binnen de reguliere exploitatie worden opgevangen zonder dat dit leidt tot een verhoging van het uniforme tarief voor de Friese gemeenten. Ook als Frisia niet in beeld zou zijn geweest, zou de locatie-Harlingen als meest geschikt uit het onderzoek naar de locatiekeuze naar voren zijn gekomen. Vanuit het rapport "Beslisdocument haalbaarheid realisatie ReststoffenEnergieCentrale in Harlingen" kan geconcludeerd worden dat: - De analyse uitgevoerd door het adviesbureau Arthur D. Little (ADL) wijst uit dat de keuze voor een eigen REC de voorkeur geniet. - Een vestiging van het REC in Harlingen biedt de meeste voordelen. - De second opinion van PricewaterhouseCoopers (PWC) is positief. Hoofdconclusie van deze toetsing is dat de resultaten van de analyse van ADL en het onderzoek naar de locatiekeuze grotendeels worden onderschreven. - De combinatie SBI (Oudehaske)-REC levert een C02-emmissiereductie op ten opzichte van de huidige situatie van 153 kton, meer dan eenderde van de provinciale doelstelling. De input van afVal is naar verwachting voldoende. Het merendeel aan afval wordt vanuit AfValsturing Friesland zelf aangeleverd. Verder wijst nader onderzoek van marktcondities en regelgeving uit dat tot het moment van een volledig evenwicht op de afValmarkt, welk punt naar verwachting in 2013 bereikt zal zijn, uitgegaan mag worden van vollast van de REC. Daama heeft de REC c.q. de combinatie SBI en REC een uitstekende positie om het eventuele tekort aan afval in de markt te acquireren. - Het technisch concept van de REC kan worden aangemerkt als een bewezen techniek. Het REC creeert een directe werkgelegenheid van 35 en indirect van 100 arbeidsplaatsen. - De Friese gemeenten/aandeelhouders kunnen rekenen op een wezenlijke verlaging van het uniform tarief in 2010, te weten 109,50 per ton huishoudelijk restafVal ten opzichte van 133,37 per ton indien geen REC wordt gebouwd. Met een REC gaat het verwerkingstarief tot de laagste in Nederland behoren. - Voorzover er sprake is van (potentiele) risico's zijn deze voldoende beheersbaar. De eventuele nadelige effecten hiervan op de realisatie en exploitatie van de REC zijn beperkt van omvang en zullen niet het rendement van de REC en daarmee de hoogte van het uniform tarief voor de gemeenten onder druk zetten. Door gemeenten en financiers wordt het van belang geacht dat de levering van huishoudelijk afval door de aandeelhouders van AfValsturing Friesland gedurende de exploitatieperiode van de REC veiliggesteld is. PricewaterhouseCoopers beschouwt dit in haar second opinion ook als een belangrijke randvoorwaarde. In verband daarmee zal een expliciete regeling over de leveringsrelatie tussen de gemeenten en AfValsturing Friesland in de statuten van AfValsturing Friesland worden opgenomen. Bijlage: brief Stichting AfValoven Nee inclusief beantwoording vragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 26