m "TT as dtZf'O-d&id^' T 2 2* inaok. Leewwarderad'M; Aan het college van B&W in de gemeente Secior IPufciWicidj I A r-A cl ian gen, 20 maart 2007. Geachte Burgemeester en Wethouders, Via deze brief delen wij u mede dat wij een kopie van het tot nu toe geheime en kritische rapport van PriceWaterhouseCoopers dat is opgesteld als "second opinion" voor het besluit om een omstreden afvaloven in Friesland te gaan bouwen aan de gemeenteraad heeft verstrekt. Het rapport is tot ons gekomen en wij vinden de inhoud zo belangrijk dat wij het rapport rechtstreeks aan hen beschikbaar hebben gesteld. Wij denken dat dit rapport geheim is gehouden door OMRIN omdat er zeer kritische opmerkingen in staan over het besluit om een eigen afvaloven te bouwen. Op 26 mei aanstaande moeten aandeelhouders van OMRIN, dus de wethouder uit uw midden een defmitief besluit nemen over de bouw van een eigen OMRIN-afvaloven. Het rapport werd op verzoek van de aandeelhoudende Friese gemeentes gemaakt en maakt op een aantal cruciale onderdelen korte metten met het voomemen om een eigen OMRIN-afvaloven te gaan bouwen. Naar aanleiding van de plannen voor de bouw van een eigen OMRIN-afvaloven trekt PWC belangrijke conclusies, die tot dusver geheim gehouden zijn. Een aantal van deze conclusies hebben we hieronder alvast op een rijtje gezet. 1PWC vindt het volkomen terecht dat OMRIN zich moet beraden op haar bescheiden positie op de Nederlandse afvalmarkt. Maar PWC vindt het "een terechte vraag [of], gegeven deze redenen, gesteld kan worden of OMRIN in dit verband zou moeten investeren in eigen afvalverwerkingscapaciteit om zo de gesignaleerde knelpunten het hoofd te bieden Met andere woorden, er komen problemen voor OMRIN maar de bouw van een eigen afvaloven is niet de juiste oplossing volgens PriceWaterhouseCoopers. 2. OMRIN wilde niet of nauwelijks onderzoeken welke mogelijkheden voor samenwerking, schaalvergroting (en dus kostenbesparingen voor de burger) mogelijk waren voor de verwerking van huishoudelijk afval. Daardoor is nooit duidelijk gemaakt dat de keuze voor de bouw van een eigen afvalverbrander ook daadwerkelijk de goedkoopste optie is voor de aandeelhouders en burgers. 3OMRIN presenteert de bouw van de eigen afvaloven als antwoord op het te verwachten tekort aan verbrandingscapaciteit voor afval in Nederland. Jaarlijks zal in 2012 naar verwachting 9,0 M. ton afval verbrand moeten worden. OMRIN's eigen afvaloven heeft een capaciteit op jaarbasis van 228 k. ton. Dat betekent dat op jaarbasis verwerking door OMRIN in de eigen afvaloven slechts voor 2.5% bijdraagt aan de oplossing van het tekort aan verbrandingscapaciteit in Nederland. 4. Het is uitermate onzeker of OMRIN wel in staat zal zijn om de noodzakelijke onderdelen van de beoogde afvaloven op tijd en tegen een goede prijs kan inkopen. Aih. Ci o1 H m BSrC:.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 27