PWC waarschuwt dat de prijs van ketels en turbines op dit moment zo hoog is, dat
rekening gehouden moet worden met langere leveringstermijnen en hogere kosten.
5. Nadrukkelijk wijst PriceWaterhouseCoopers op de groeiende weerstand vanuit de
bevolking tegen de komst van een afvaloven bij Harlingen. PWC geeft aan dat "de
weerstand vanuit de bevolking nu op gang begint te komen. Waar dit toe zal leiden is
op dit moment onduidelijk
6. Beslissingen worden geforceerd zonder dat alle relevante infonnatie beschikbaar is.
Ontbrekende relevante infonnatie is niet bij het onderzoek van PWC betrokken. PWC
is uitgegaan van gegevens van OMRIN, en andere publieke infonnatie. Echter, PWC
maakt duidelijk dat er relevante informatie ontbreekt (zonder aan te geven wat deze
infonnatie is). Kortom, aandeelhouders, en dus de Friese gemeentes, moeten een
verstrekkend besluit nemen zonder dat alle relevante infonnatie beschikbaar is.
7. Er is in de overwegingen van OMRIN om te komen tot een eigen afvaloven nooit
aangegeven, op welke manier een ovemame van OMRIN door een krachtigere en
grotere speler in de afvalmarkt de investering en de werkwijze van de afvaloven ter
plekke kan veranderen. PWC waarschuwt wel voor de consequenties die de ovemame
van OMRIN door een ander bedrijf kan hebben. Echter, noch OMRIN zelf noch PWC
kunnen aangeven wat de gevolgen daarvan zijn voor de beoogde eigen afvaloven, de
winstgevendheid van deze oven of de samenstelling van het afVal dat in de beoogde
oven verbrand zal worden.
8. In presentaties aan omwonenden, gemeenteraden, LTO, Waddenvereniging en Friese
Milieufederatie werd door OMRIN aangegeven dat meerder bedrijven belangstelling
hebben voor de afharne van stoom uit de beoogde eigen afvaloven. PWC concludeert
daarover dat "voor zover wij hebben kunnen nagaan betreft het echter alleen nog
interesse en is de komst van nieuwe potentiele ajhemers niet zeker.
9. Door de investering in een eigen afvaloven wordt afvalverwerking in Friesland in zeer
grote mate afhankelijk van Frisia B.V. en dus van de zoutwinning in Noordwest
Friesland en onder de Waddenzee. De beoogde eigen afvaloven is niet los te zien van
de werking en grote energiebehoefte van Frisia Zout. Aangezien het voortbestaan van
Frisia Zout B.V. allerminst zeker is, en in toenemende mate (politiek) onder vuur ligt
is deze afhankelijkheid een zeer instabiele basis voor zo'n grote investering. Een
dergelijke instabiele basis is niet in het belang van de aandeelhouders. Deze instabiele
fundering is zeker niet in het belang van de aandeelhouders, die binnen hun eigen
gemeentes te maken hebben of kunnen krijgen met de negatieve effecten van de
zoutwinning.
10. Uit het rapport van PWC blijkt dat de bouw van een eigen afvaloven niet realistisch is
zonder een leverplicht voor alle Friese aandeelhoudende gemeentes aan OMRIN voor
onbepaalde tijd. Dat is nogal wat. Alle Friese gemeentes zadelen daarmee hun huidige,
en toekomstige, inwoners op met OMRIN als de gedwongen keuze voor
afvalinzameling en -verwerking. Keuzevrijheid voor de burger of voor
gemeentebesturen wordt met zo'n contract voor onbepaalde tijd letterlijk en figuurlijk
bij het afval gezet. Door nu in te stemmen met de bouw van een eigen OMRIN
afvaloven bindt elke Friese gemeente zich met handen en voeten en voor onbepaalde
tijd aan OMRIN. Daarmee wordt de bouw van een eigen afvaloven indirect ook een
soort wurgcontract waar geen enkele Friese gemeente ooit nog onderuit kan komen.
Het doet er dan niet toe of de afvalverwerker OMRIN is of het particuliere bedrijf dat
op termijn OMRIN wil ovememen.