afgedekt door het vormen van een voorziening. Het BBV schrijft dit niet voor en geeft
aan dat dergelijke verplichtingen in de begroting en in de meerjaren begroting kunnen
worden opgenomen. Gelet op de huidige samenstelling van het college, er is maar een
wethouder die voor een wachtgelduitkering in aanmerking kan komen, stellen wij daarom
voor om de kosten in de meerjarenbegroting 2008-2011 te verwerken en hiervoor geen
voorziening te treffen.
Daarnaast kunnen er wachtgeldverplichtingen ontstaan bij het personeel. Dit valt niet te
voorzien en is vooraf niet te bereken. De fmanciele omvang is gerelateerd aan het aantal
dienstjaren en het bijbehorende salaris.
Budgettaire risico's
Algemene economische ontwikkeling
De gemeentelijke financien zijn grotendeels ook afhankelijk van economische
ontwikkelingen. Hetzij direct, het zij indirect. De directe gevolgen doen zich voor bij een
stagnerende economie als de rijksoverheid gaat bezuinigen. Door gebruikmaking van het
systeem van "samen de trap op en samen de trap" af bij de bepaling van de Algemene
Uitkering, daalt en stijgt de Algemene uitkering met de wijziging van de collectieve
rijksuitgaven. De indirecte gevolgen van de bezuinigingen zijn de toename van bijv. het
aantal inwoners dat gebruik maakt van een uitkering en de afname van de
betalingsmogelijkheden van de inwoners, daardoor er meer kwijtschelding moet worden
verleend etc. In een open economie als die van Nederland zijn we gevoelig voor de
gevolgen van een hoog- en laagconjunctuur. Tot op heden is het ons nog gelukt om dit
soort schommelingen binnen de begroting op te vangen.
Garanties
In het verleden stond de gemeente vanuit haar publieke taak garant voor leningen in de
publieke sector. De meeste garanties hadden betrekking op die van woningcorporaties.
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) heeft de rol van de gemeente
overgenomen en nu heeft de gemeente alleen een achtervangfunctie. Als de WSW haar
verplichtingen niet meer na kan komen dan worden de verplichtingen op de gemeente
afgewenteld. De gemeente verleende in het verleden hypotheek garanties aan private
personen, deze garanties zijn ondergebracht bij de Nationale Hypotheek Garantie. Indien
de Nationale Hypotheek Garantie haar verplichtingen niet kan nakomen, dan wordt de
verplichting op de gemeente afgewenteld. De kans is nihil dat dit de komende jaren zal
gebeuren
Bouwgrondexploitatie
Het ontwikkelen van bouwlocaties kan risico's met zich meebrengen. Na de aankoop van
(landbouw)grond kan het enige tijd duren voordat de grond daadwerkelijk voor
bouwgrond geschikt is. De tijdspanne die dit omvat kan jaren zijn. Tussen de feitelijke
aankoop van de (landbouw)grond en de ontwikkeling van een woningbouwlocatie
kunnen er zoveel ontwikkelingen zijn geweest, zoals: rentestijging, veranderde
regelgeving, niet passen binnen bestaande bestemmingsplannen, die er voor kunnen
zorgen dat de gemeente risico's loopt.
9 bijlage nota weerstandsvermogen en risicomanagement 2007.dog