afgedekt door het vormen van een voorziening. Het BBV schrijft dit niet voor en geeft aan dat dergelijke verplichtingen in de begroting en in de meerjaren begroting kunnen worden opgenomen. Gelet op de huidige samenstelling van het college, er is maar een wethouder die voor een wachtgelduitkering in aanmerking kan komen, stellen wij daarom voor om de kosten in de meerjarenbegroting 2008-2011 te verwerken en hiervoor geen voorziening te treffen. Daarnaast kunnen er wachtgeldverplichtingen ontstaan bij het personeel. Dit valt niet te voorzien en is vooraf niet te bereken. De fmanciele omvang is gerelateerd aan het aantal dienstjaren en het bijbehorende salaris. Budgettaire risico's Algemene economische ontwikkeling De gemeentelijke financien zijn grotendeels ook afhankelijk van economische ontwikkelingen. Hetzij direct, het zij indirect. De directe gevolgen doen zich voor bij een stagnerende economie als de rijksoverheid gaat bezuinigen. Door gebruikmaking van het systeem van "samen de trap op en samen de trap" af bij de bepaling van de Algemene Uitkering, daalt en stijgt de Algemene uitkering met de wijziging van de collectieve rijksuitgaven. De indirecte gevolgen van de bezuinigingen zijn de toename van bijv. het aantal inwoners dat gebruik maakt van een uitkering en de afname van de betalingsmogelijkheden van de inwoners, daardoor er meer kwijtschelding moet worden verleend etc. In een open economie als die van Nederland zijn we gevoelig voor de gevolgen van een hoog- en laagconjunctuur. Tot op heden is het ons nog gelukt om dit soort schommelingen binnen de begroting op te vangen. Garanties In het verleden stond de gemeente vanuit haar publieke taak garant voor leningen in de publieke sector. De meeste garanties hadden betrekking op die van woningcorporaties. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) heeft de rol van de gemeente overgenomen en nu heeft de gemeente alleen een achtervangfunctie. Als de WSW haar verplichtingen niet meer na kan komen dan worden de verplichtingen op de gemeente afgewenteld. De gemeente verleende in het verleden hypotheek garanties aan private personen, deze garanties zijn ondergebracht bij de Nationale Hypotheek Garantie. Indien de Nationale Hypotheek Garantie haar verplichtingen niet kan nakomen, dan wordt de verplichting op de gemeente afgewenteld. De kans is nihil dat dit de komende jaren zal gebeuren Bouwgrondexploitatie Het ontwikkelen van bouwlocaties kan risico's met zich meebrengen. Na de aankoop van (landbouw)grond kan het enige tijd duren voordat de grond daadwerkelijk voor bouwgrond geschikt is. De tijdspanne die dit omvat kan jaren zijn. Tussen de feitelijke aankoop van de (landbouw)grond en de ontwikkeling van een woningbouwlocatie kunnen er zoveel ontwikkelingen zijn geweest, zoals: rentestijging, veranderde regelgeving, niet passen binnen bestaande bestemmingsplannen, die er voor kunnen zorgen dat de gemeente risico's loopt. 9 bijlage nota weerstandsvermogen en risicomanagement 2007.dog

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 37