Doordat de gemeente in het verleden altijd landbouwgrond heeft kunnen kopen heeft de
gemeente vooralsnog geen grote risico's gelopen.
Gemeenschappelijk regelingen/interlokale samenwerking
Mede ingegeven door de schaal van de gemeente participeert de gemeente in
verschillende samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen. Deelname
aan dit soort regelingen is niet zonder risico en bij een financieel tekort kan de gemeente
worden aangesproken om het tekort aan te zuiveren.
Sommige van de samenwerkingsverbanden voorzien door de vorming van een Algemene
reserve er in dat een eventueel tekort kan worden afgedekt. Daamaast wordt de
samenwerking op een aantal terreinen gei'ntensiveerd. Ook dit kan in de toekomst leiden
tot hogere lasten voor onze gemeente. De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Noordwest Friesland en de GGD beschikken over eigen reserves om eventuele
rekeningstekorten te kunnen afdekken
Andere nieuwe vormen van samenwerking zoals de Brandweer Noordwest Friesland
kunnen leiden tot hogere kosten omdat deze een hoger ambitie niveau hebben dan de
individuele gemeenten apart. In de toekomst kan niet worden uitgesloten dat onderdelen
waarop samenwerking wordt gezocht leiden tot hogere (eenmalige) kosten.
Openeinderegelingen
De grootste risico's loopt de gemeente bij de zogenaamde openeinderegelingen. Het
betreft hier regelingen waar vooraf niet valt in te schatten hoeveel gebruik van de
regeling wordt gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn het leerlingenvervoer, de WMO en de
WVG.
Leerlingenvervoer wordt al jaren door de gemeente uitgevoerd. Door de verordening
Leerlingenvervoer stringenter toe te passen kunnen de kosten meer in de hand worden
gehouden. Het leerlingenvervoer is de afgelopen maanden veelvuldig negatief landelijk in
het nieuws geweest. Dit omdat gemeenten tegenwoordig verplicht zijn bij een bepaald
bedrag Europees aan te besteden, met als gevolg dat aanbieders zo laag mogelijk offreren,
maar daardoor kan de kwaliteit afnemen. In een aantal gemeenten heeft het daardoor
klachten geregend. Zorgvuldigheid bij Europese aanbestedingen blijft noodzakelijk.
De WMO en de WVG zijn taken die van het rijk zijn overgedragen aan de gemeenten. De
bijbehorende rijksvergoeding is meestentijds te laag. Het rijk rekent op efficiency
voordelen die lang niet altijd door de uitvoerder kunnen worden gerealiseerd zonder
daarvoor van het gewenste kwaliteitsniveau af te wijken.
Vijjjaarlijkse afrekening onderwijs en bruidschatregling verzelfstandiging
In het kader van de gelijkstelling van het openbaar onderwijs en het primair onderwijs
dient er een zogenaamde vijfjaarlijkse afrekening plaats te vinden. De eventuele
gemeentelijke bijdrage als bestuursorgaan van het openbaar primair onderwijs moet
evenredig worden doorgegeven aan het bijzonder primair onderwijs. De vijfjaarlijkse
afrekening is de laatste jaren niet gemaakt.
9 bijlage nota weerstandsvermogen en risicomanagement 2007.doC)