Doordat de gemeente in het verleden altijd landbouwgrond heeft kunnen kopen heeft de gemeente vooralsnog geen grote risico's gelopen. Gemeenschappelijk regelingen/interlokale samenwerking Mede ingegeven door de schaal van de gemeente participeert de gemeente in verschillende samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen. Deelname aan dit soort regelingen is niet zonder risico en bij een financieel tekort kan de gemeente worden aangesproken om het tekort aan te zuiveren. Sommige van de samenwerkingsverbanden voorzien door de vorming van een Algemene reserve er in dat een eventueel tekort kan worden afgedekt. Daamaast wordt de samenwerking op een aantal terreinen gei'ntensiveerd. Ook dit kan in de toekomst leiden tot hogere lasten voor onze gemeente. De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noordwest Friesland en de GGD beschikken over eigen reserves om eventuele rekeningstekorten te kunnen afdekken Andere nieuwe vormen van samenwerking zoals de Brandweer Noordwest Friesland kunnen leiden tot hogere kosten omdat deze een hoger ambitie niveau hebben dan de individuele gemeenten apart. In de toekomst kan niet worden uitgesloten dat onderdelen waarop samenwerking wordt gezocht leiden tot hogere (eenmalige) kosten. Openeinderegelingen De grootste risico's loopt de gemeente bij de zogenaamde openeinderegelingen. Het betreft hier regelingen waar vooraf niet valt in te schatten hoeveel gebruik van de regeling wordt gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn het leerlingenvervoer, de WMO en de WVG. Leerlingenvervoer wordt al jaren door de gemeente uitgevoerd. Door de verordening Leerlingenvervoer stringenter toe te passen kunnen de kosten meer in de hand worden gehouden. Het leerlingenvervoer is de afgelopen maanden veelvuldig negatief landelijk in het nieuws geweest. Dit omdat gemeenten tegenwoordig verplicht zijn bij een bepaald bedrag Europees aan te besteden, met als gevolg dat aanbieders zo laag mogelijk offreren, maar daardoor kan de kwaliteit afnemen. In een aantal gemeenten heeft het daardoor klachten geregend. Zorgvuldigheid bij Europese aanbestedingen blijft noodzakelijk. De WMO en de WVG zijn taken die van het rijk zijn overgedragen aan de gemeenten. De bijbehorende rijksvergoeding is meestentijds te laag. Het rijk rekent op efficiency voordelen die lang niet altijd door de uitvoerder kunnen worden gerealiseerd zonder daarvoor van het gewenste kwaliteitsniveau af te wijken. Vijjjaarlijkse afrekening onderwijs en bruidschatregling verzelfstandiging In het kader van de gelijkstelling van het openbaar onderwijs en het primair onderwijs dient er een zogenaamde vijfjaarlijkse afrekening plaats te vinden. De eventuele gemeentelijke bijdrage als bestuursorgaan van het openbaar primair onderwijs moet evenredig worden doorgegeven aan het bijzonder primair onderwijs. De vijfjaarlijkse afrekening is de laatste jaren niet gemaakt. 9 bijlage nota weerstandsvermogen en risicomanagement 2007.doC)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 38