uitkomsten van de verschillende raadsbehandelingen zal dit telkenmale op onderdelen uitmonden in een vastgesteld Middelseebeleid Digitale dienstverlening Na een eerste digitaliseringsslag zal o.a. via de website de virtuele dienstverlening verder geoptimaliseerd worden, zodat de burger beter, gemakkelijker en op het moment dat hij of zij dat wenst een beroep kan doen op de diensten die de gemeente levert. Nu sinds 2007 het voor de burger mogelijk is om 65% van de gemeentelijke diensten af te nemen via Internet, is het goed te weten of en hoe de gebruiker deze dienstverlening waardeert. Via de gemeentelijke website zal een klantentevredenheids- onderzoek worden gehouden. De uitkomsten zullen dienen om de dienstverlening waar mogelijk verder te verbeteren. Burgerparticipatie De burgers niet alleen als commentator betrekken bij de beleidsvorming, maar ook laten optreden als medeontwerper en medevormgever van het gemeentelijke beleid. Bij belangrijke gemeentelijke ontwikkelingen worden bij- eenkomsten gehouden waarop een ieder zijn/haar ideeen naar voren kan brengen, zodat die daadwerkelijk meegenomen worden in de te maken beleidskeuzes. In 2008 geldt dit voor bijvoorbeeld Ontwikkeling Stiens Oost, verkeersafwikkeling Stiens CentrumMaatschappelijke ontwikkeling Britsum Deelnemingen aan gemeenschappelijke regelingen De vervreemding van de eigen gemeentelijke taak, die zich voordoet bij samenwerkingen, ondervangen. Het gemeentelijke gezicht is herkenbaar bij op afstand geplaatste ge-meentelijke taken waar mogelijk zoals bijvoorbeeld de Dienst Sociale Zaken en Omrin Verbetering dienstverlening Vermindering van regels en procedures Onderzoek starten en concretiseren welke regels en procedures zouden kunnen verdwijnen. Wat gaan we daar voor doen in 2008 Middelseesamenwerking De projecten als vastgelegd in het projectenboek en waar de vier gemeenteraden hun 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 81