dat voor kleine ambachtelijke bedrijven de maat van 300 ml te groot is, terwijl bedrijven die
deze maat wel nodig hebben vaak in een te hoge milieucategorie vallen. Op deze wijze komt
de doelstelling van het terrein in gevaar.
Wij kondigen dan ook aan dat wij in individuele gevallen willen overwegen om gebruik te
maken van onze wijzigingsbevoegdheid om ook bedrijfsruimten, indien met wonen, kleiner
dan 300 m2 toe te staan. Dit om recht te doen aan de doelstellingen van het plan.
Ad. 3 Toen in 2005 de grondprijzen werden vastgesteld voor het bedrijventerrein Middelsee
II, was het voorstel van het college als volgt:
1) Kavels zonder bedrijfswoning: 40,-
2) Kavels waarop een bedrijfswoning gebouwd kan worden: 70,-
3) Kavels op zichtlocatie waarop een bedrijfswoning gebouwd kan worden: 90,-
In de raadsvergadering van 21 juli 2005 is besloten het voorstel van B&W als volgt te
amenderen:
1) Voor kavels een basisprijs van 42,50 excl. BTW per m2;
2) Voor kavels op een zichtlocatie een toeslag op de basisprijs van 30,- excl. BTW per m2;
3) Voor het recht om een bedrijfswoning te bouwen een bedrag van 30.000,- excl. BTW;
4) Voor kavels die groter zijn dan 2500m2 een toeslag op de prijs van 30,- excl. BTW per
m2.
De maximale omvang van een kavel is in het bestemmingsplan begrensd op 2.500 m2. Er is
een binnenplanse vrijstelling mogelijk tot 5.000 m2. U heeft op de m2 boven 2.500 m2 een
toeslag op de prijs gelegd van 30,60/m2. De prijs per m2 boven de 2.500 m2 komt dan uit
op 73,95/m2. Dit is hoger dan de economische waarde van de grond. Tot een ruimtelijke
afweging over de wenselijkheid van een grotere kavel komt het nooit. De ondememer is
immers niet bereid te veel voor de grond te betalen. Dit wreekt zich op bijvoorbeeld een forse
kavel in de zichtzone van 3.166 m2. Afmetingen boven de 2.500 zijn daardoor praktisch
onverkoopbaar.
Wij zijn van mening dat het afwegingskader in het bestemmingsplan voldoende waarborgen
biedt. De toeslag op de m2 boven de 2.500 kan achterwege blijven.
Overigens was ook in de bouwgrondexploitatie er rekening mee gehouden dat deze toeslag
nooit betaald wordt. Afschaffen van de toeslag is budgettair neutraal. Eerder bevordert het de
verkoopbaarheid.
Ad. 4 Het bestemmingsplan maakt het bij recht mogelijk een woning bij een bedrijf te
bouwen op een groot deel van het bedrijventerrein. Om deze reden achtten wij het ook logisch
dat de prijs die door uw raad is vastgesteld als toeslag voor deze woning betaald moet worden
op het moment van de koop van de grond. Immers, de waarde van de grond is ook gebaseerd
op de planologische mogelijkheid (het recht) om deze woning te bouwen.
Niet in alle gevallen wordt door gegadigden gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Zeker
startende ondememers vinden het bezwaarlijk om de toeslag te betalen, helemaal als zij niet
van plan zijn de bedrijfswoning op korte termijn te bouwen.
Na ampele overwegingen, waarin wij zelfs overwogen hebben het planologische regiem zo
aan te passen dat de bouw van een woning aan een vrijstellingensysteem te koppelen, zijn wij
tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is de woningbouwtoeslag te koppelen aan het
daadwerkelijke woningbouwplan van de betreffende ondememer of zijn rechtsopvolger. Het
moment van betalen van de toeslag (met een jaarlijkse indexering) zal dan worden gekoppeld
aan de verlenging van een bouwvergunning voor een dergelijke woning. Dit zullen wij in de