A1 hoewel de voomoemde doelstelling voor het peuterspeelzaalwerk de afgelopen jaren wel iets is bijgesteld - in het "Werkplan 2007" van de Stichting wordt als productdoel gesteld "Het bieden van een veilige en kindvnendelijke omgeving, waann peuters in de leeftijd van 2-4 jaar onder deskundige, professionele begeleiding zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doordat het kind in contact wordt gebracht met leeftijdsgenootjes wordt het gestimuleerd en gecorrigeerd" - is het geheel qua inhoudelijke beschrijving toch wel enigszins gedateerd. Mogelijk dat de wet van de remmende voorsprong hier de nodige invloed op heeft gehad. Onze gemeente was, zoals al aangegeven, in Friesland een van de eerste gemeenten met professioneel peuterspeelzaalwerk. Een vaak gehoorde opmerking was dan ook, het loopt toch goed. Feit is echter wel dat het peuterspeelzaalwerk zich met name de laatste jaren steeds duidelijker in de richting van de voor- en vroegschoolse educatie (het onderwijsachterstanden- beleid) en het gemeentelijk preventief jeugd- en jongerenbeleid ontwikkelt. Dit is ook het geval bij het peuterspeelzaalwerk van de Stichting. Peuterspeelzaalwerk wordt hierbinnen een steeds belangrijker schakel. Vanuit de voomoemde ontwikkelingen kunnen voor het peuterspeelwerk de volgende kemopdrachten worden geformuleerd. ontwikkelingsstimulering in brede zin voor alle kinderen door het creeren van speelsituaties uitgaande van een duidelijk pedagogisch kader. observatie en signalering op systematische en methodische wijze om de ontwikkeling te volgen. Indien er aanleiding is voor zorg dan worden deskundigen ingeschakeld. vormen van een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-6 jaar: op kindniveau door overdracht van gegevens naar onderwijs/instellingen, betrokkenheid bij zorgroutes, op voorzieningenniveau door het samenwerken met consultatiebureau, onderwijs en zorginstellingen. Als concrete effecten vanuit deze kemopdrachten kunnen dan worden gezien: het voorkomen van achterstanden; het zorg dragen voor een unieke ontwikkelingsmogelijkheid voor ieder kind; en het voorbereiden op de basisschool. Op basis van de modelverordening "Peuterspeelzaalwerk" van de VNG wordt er dan vervolgens voor het peuterspeelzaalwerk een drietal ambitieniveaus onderscheiden: Ambitieniveau 0 - spelen, ontmoeten Ambitieniveau 1 - spelen, ontmoeten, ontwikkelen en signaleren Ambitieniveau 2 - spelen, ontmoeten, ontwikkelen, signaleren en ondersteunen Voor een verdere inhoudelijke toelichting op deze drie ambitieniveaus (waaronder de kwaliteitseisen) wordt naar bijlage 2 bij deze notitie verwezen. In onze gemeente is op dit moment bij het peuterspeelzaalwerk van de Stichting sprake van ambitieniveau -1. Ambitieniveau 1 is tot op heden nog niet (helemaal) haalbaar gebleken. Aan de kwaliteitseisen 5 (observatie), 7 (overdrachtsformulier) en 9 (inbedding) kan worden voldaan. Over de punten 6 kindbespreking) en 8 netwerkoverleg 0-6 jarigen) kan het volgende worden gezegd: 6 Het houden van een kindbespreking met de ouders is noodzakelijk om met hen samen de vorderingen van de peuter te evalueren en het overdrachtsformulier, dat voor de basisscholen wordt ingevuld, door te nemen. Deze kindbesprekingen worden nu nog niet ingelast omdat de leidsters hier geen taakuren voor hebben. 8 Het netwerk 0-6 jarigen wordt op het ogenblik in Leeuwarderadeel gerealiseerd wat betreft het overleg betreffende kinderen met een ontwikkelingsstoomis of slechte sociale

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 29