A1 hoewel de voomoemde doelstelling voor het peuterspeelzaalwerk de afgelopen jaren wel
iets is bijgesteld - in het "Werkplan 2007" van de Stichting wordt als productdoel gesteld "Het
bieden van een veilige en kindvnendelijke omgeving, waann peuters in de leeftijd van 2-4
jaar onder deskundige, professionele begeleiding zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doordat
het kind in contact wordt gebracht met leeftijdsgenootjes wordt het gestimuleerd en
gecorrigeerd" - is het geheel qua inhoudelijke beschrijving toch wel enigszins gedateerd.
Mogelijk dat de wet van de remmende voorsprong hier de nodige invloed op heeft gehad.
Onze gemeente was, zoals al aangegeven, in Friesland een van de eerste gemeenten met
professioneel peuterspeelzaalwerk. Een vaak gehoorde opmerking was dan ook, het loopt toch
goed. Feit is echter wel dat het peuterspeelzaalwerk zich met name de laatste jaren steeds
duidelijker in de richting van de voor- en vroegschoolse educatie (het onderwijsachterstanden-
beleid) en het gemeentelijk preventief jeugd- en jongerenbeleid ontwikkelt. Dit is ook het
geval bij het peuterspeelzaalwerk van de Stichting. Peuterspeelzaalwerk wordt hierbinnen een
steeds belangrijker schakel.
Vanuit de voomoemde ontwikkelingen kunnen voor het peuterspeelwerk de volgende
kemopdrachten worden geformuleerd.
ontwikkelingsstimulering in brede zin voor alle kinderen door het creeren van
speelsituaties uitgaande van een duidelijk pedagogisch kader.
observatie en signalering op systematische en methodische wijze om de ontwikkeling
te volgen. Indien er aanleiding is voor zorg dan worden deskundigen ingeschakeld.
vormen van een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-6 jaar: op kindniveau door overdracht
van gegevens naar onderwijs/instellingen, betrokkenheid bij zorgroutes, op
voorzieningenniveau door het samenwerken met consultatiebureau, onderwijs en
zorginstellingen.
Als concrete effecten vanuit deze kemopdrachten kunnen dan worden gezien:
het voorkomen van achterstanden;
het zorg dragen voor een unieke ontwikkelingsmogelijkheid voor ieder kind; en
het voorbereiden op de basisschool.
Op basis van de modelverordening "Peuterspeelzaalwerk" van de VNG wordt er dan
vervolgens voor het peuterspeelzaalwerk een drietal ambitieniveaus onderscheiden:
Ambitieniveau 0 - spelen, ontmoeten
Ambitieniveau 1 - spelen, ontmoeten, ontwikkelen en signaleren
Ambitieniveau 2 - spelen, ontmoeten, ontwikkelen, signaleren en ondersteunen
Voor een verdere inhoudelijke toelichting op deze drie ambitieniveaus (waaronder de
kwaliteitseisen) wordt naar bijlage 2 bij deze notitie verwezen.
In onze gemeente is op dit moment bij het peuterspeelzaalwerk van de Stichting sprake van
ambitieniveau -1. Ambitieniveau 1 is tot op heden nog niet (helemaal) haalbaar gebleken. Aan
de kwaliteitseisen 5 (observatie), 7 (overdrachtsformulier) en 9 (inbedding) kan worden
voldaan. Over de punten 6 kindbespreking) en 8 netwerkoverleg 0-6 jarigen) kan het
volgende worden gezegd:
6 Het houden van een kindbespreking met de ouders is noodzakelijk om met hen samen de
vorderingen van de peuter te evalueren en het overdrachtsformulier, dat voor de
basisscholen wordt ingevuld, door te nemen. Deze kindbesprekingen worden nu nog niet
ingelast omdat de leidsters hier geen taakuren voor hebben.
8 Het netwerk 0-6 jarigen wordt op het ogenblik in Leeuwarderadeel gerealiseerd wat
betreft het overleg betreffende kinderen met een ontwikkelingsstoomis of slechte sociale