Scenario 2
Het naast scenario 1 ook nog introduceren van de 'Bijspringer'12 uren
f. Product "Beheer activiteitencentrnm"
Hoewel het product "Beheer activiteitencentrum" formeel al eerder is ontstaan wordt het sinds
het jaar 2002 concreet als product beschouwd. Dit betekent dat er binnen de budgetafspraken
met de Stichting vanaf het jaar 2002 als afzonderlijk product "Beheer activiteitencentrum^'
wordt 'bevoorschot' en 'afgerekend'. Tot dat moment maakte het product nog deel van een
totale jaarlijkse afrekening met de Stichting uit.
Het (nieuwe) product "Beheer activiteitencentrum" is het gevolg van het in 1994/1995
gerealiseerde nieuwe Culturele Centrum "De Skalm" in Stiens. Het beheer c.q. de exploitatie
van dit Centrum was niet bij een van de bestaande producten onder te brengen. Het was echter
toch wel wenselijk de kosten van dit centrum zichtbaar te maken. Vandaar de keuze voor een
afzonderlijk product "Beheer activiteitencentrum". De concretisering hiervan heeft, zoals al
aangegeven, in de praktijk echter enige jaren geduurd.
Het product "Beheer activiteitencentrum" heeft als doel: "Het tegen een redelijk (niet
commercieel) tarief voorzien in de vraag naar onderkomen voor de diverse verenigingen,
ongeacht de grootte en wensen van de groep".
Daamaast verzorgt de Stichting binnen dit product jaarlijks een cursusaanbod en worden er
sociaal-culturele activiteiten aangeboden.
In de budgetafspraken voor de jaren 2003 t/m 2006 wordt dit doel omschreven als. Het in
standhouden en exploiteren van het Activiteitencentrum 'De Skalm in Stiens waar alle
inwoners van de gemeente Leeuwarderadeel gebruik van kunnen maken
Voor de verdere concrete uitwerking van deze afspraken wordt hierbij naar de bijgaande
budgetafspraken (bijlage 4) verwezen.
Met de Stichting wordt jaarlijks een budget afgesproken waarvoor het beheer van De Skalm
wordt uitgevoerd.
Eventuele positieve saldi binnen dit budget, tenminste voorzover behaalt als gevolg van een
efficiente bedrijfsvoering, kunnen door de Stichting worden behouden en gereserveerd.
Negatieve saldi blijven ten laste van de Stichting.
Een overzicht vanaf het jaar 2002 laat in dit kader het volgende beeld zien:
Jaar: Gemeentelijke subsidie: Resultaat:
2002
46.609,--
29.385,- positief
2003
51.528,--
14.808,-- positief
2004
54.969-
5.809,-- positief
2005
57.892,--
9.530,- positief
2006
77.701,,--
1Nog niet bekend
2007
145.497,-
1) Lopendjaar
1) Deze bedragen zijn verhoudingsgewijs hoger dan in de voorgaande jaren, omdat hierin de compensaties voor
de Stichting voor de huur van 'De Foyer' 14.835,- in 2006) en de marktconforme huurprijs voor "De
Skalm" 50.000,- in 2007) zijn begrepen.
Terugkijkend op de ervaringen van de afgelopen jaren lijkt dit product de komende jaren
inhoudelijk geen wijziging te hoeven ondergaan. Het beheer van "De Skalm" loopt naar wens.
Het beheer gebeurt conform de gemaakte afspraken. Culturele Centra als "De Skalm kunnen,
vanuit hun bijzondere positie, nu financieel eenmaal niet op eigen benen staan. Hiervoor blijft
een gemeentelijke ondersteuning nodig. "De Skalm" heeft toch wel een duidelijk bredere
fimctie dan de dorpshuizen in de overige dorpen in de gemeente. "De Skalm" is er voor de
gehele gemeente. De huidige budgetafspraken kunnen de komende jaren dan ook onverkort