Biilage 2 Ambitieniveaus peuterspeelzaalwerk
Ambitieniveau 0: spelen en ontmoeten
Het eerste ambitieniveau heeft betrekking op de basis van het peuterspeelzaalwerk: het spelen
en ontmoeten. Op dit niveau is de peuterspeelzaal een plek waar kinderen onder begeleiding
veilig kunnen spelen met andere kinderen. Kinderen, die onvoldoende mogelijkheden hebben
om te spelen lopen het risico een ontwikkelingsachterstand op te lopen. Op de peuterspeelzaal
worden peuters gestimuleerd om veelzijdige speelervaring op te doen, zowel individueel als
met elkaar. Hier leren ze in een veilige omgeving onder deskundige begeleiding geleidelijk
aan te spelen met andere kinderen, zich aan regels te houden en rekening te houden met
elkaar.
Vier kwaliteitseisen aan ambitieniveau 0:
1het hebben van een pedagogisch beleidsplan
2. contract hebben met ouders, vastgesteld tijdens een intake
3. klachtenprocedure hebben en toepassen
4. periodiek overleg hebben met een vertegenwoordiging van ouders
Aantal leidsters op de groep: twee vrijwilligers en voor 50% een professionele leidster
Groepsgrootte: maximaal 15 peuters per groep
Ambitieniveau 1: spelen. ontmoetenontwikkelen en sienaleren
Op dit niveau wordt er naast spelen en ontmoeten expliciet aandacht besteed aan de
ontwikkeling van peuters en het signaleren van eventuele ontwikkelingsachterstanden. De
peuterspeelzaal heeft een duidelijke rol in de sluitende aanpak van nul tot zesjarigen en de
doorgaande ontwikkelingslijn van het kind. Op de peuterleeftijd maken kinderen een
stormachtige ontwikkeling door. Binnen dit ambitieniveau wordt aandacht besteed aan de
sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling, de ontwikkeling van creativiteit, de
zintuigen en motoriek en aan de cogmtieve ontwikkeling. Dit kan een belangnjke aanvulling
zijn op de stimulering van de ontwikkeling thuis. In de leeftijd van 0 tot 4 jaar wordt de basis
gelegd voor een goede ontwikkeling van een kind. De in deze fase opgelopen achterstand in
de ontwikkeling is naarmate de tijd vordert steeds moeilijker in te lopen. Binnen dit
ambitieniveau wordt naast ontwikkeling de nadruk gelegd op het signaleren van taal- en
ontwikkelingsachterstanden.
Aantal leidsters op de groep: een beroepskracht, bijgestaan door een vrijwilliger (hulpouder).
In deze situatie mag verwacht worden dat er een betrouwbaar systeem van signaleren bestaat,
dat ouders, basisschool en samenwerkingspartners betrouwbare informatie geeft over de
behoefte aan voorzieningen en ontwikkeling van het kind.
Groepsgrootte: maximaal 15 peuters per groep
In aanvulling op ambitieniveau 0 kent ambitieniveau 1 negen kwaliteitseisen:
5. het maken van minimaal een jaarlijkse observatie van het kind
6. het minimaal hebben van een kindbespreking met de ouders
7. het hanteren van een overdrachtsformulier peuterspeelzaal-basisschool
8. het hebben van periodiek overleg met een netwerk 0 - 6jarigen
9. inbedding in lokaal beleid