Ambitieniveau 2: spelen. ontmoeten. ontwikkelensienaleren en ondersteunen
Het hoogste ambitieniveau gaat nog een stapje verder en sluit meer aan bij het onderwijs door
naast spelen, ontwikkelen en signaleren de peuters ook te ondersteunen bij eventuele
ontwikkelingsachterstanden. De peuterspeelzaal krijgt hier nadrukkelijk een rol toebedeeld in
de voor- en vroegschoolse educatie (WE) of de voorschool door niet alleen
ontwikkelingsachterstanden te signaleren, maar ook daadwerkelijk begeleiding te bieden om
deze achterstanden te bestrijden.
Bij ontwikkelingsondersteuning moet gedacht worden aan het ondersteunen en stimuleren van
de sociaal-emotionele en taal- en cogmtieve ontwikkeling van kinderen Door de invoering
van WE Lokaal Onderwijs Beleid) heeft de samenwerking met het basisonderwijs meer
gestalte gekregen; projecten in het kader van de leesbevorderingen andere specifieke
programma's worden zowel in de peuterspeelzaal als in groep 1 en 2 van de basisschool
uitgevoerd.
Het ambitieniveau 2 kent elf kwaliteitseisen. Naast de al genoemde eisen 1 t/m 9 gaat het om
de volgende aanvullingen:
10. Hebben en toepassen van een peutervolgsysteem
11een specifiek op de WE gerichte bevordering van de deskundigheid van de leidsters
Het uitvoerende werk wordt gedaan door 2 beroepskrachten op de groep. Daarbij mag
verwacht worden dat er ondersteund wordt, dat ouders adequate antwoorden knjgen op
opvoedingsvragen en dat peuters met een dreigende ontwikkelingsachterstand extra en
effectieve aandacht krijgen.
23