Ambitieniveau 2: spelen. ontmoeten. ontwikkelensienaleren en ondersteunen Het hoogste ambitieniveau gaat nog een stapje verder en sluit meer aan bij het onderwijs door naast spelen, ontwikkelen en signaleren de peuters ook te ondersteunen bij eventuele ontwikkelingsachterstanden. De peuterspeelzaal krijgt hier nadrukkelijk een rol toebedeeld in de voor- en vroegschoolse educatie (WE) of de voorschool door niet alleen ontwikkelingsachterstanden te signaleren, maar ook daadwerkelijk begeleiding te bieden om deze achterstanden te bestrijden. Bij ontwikkelingsondersteuning moet gedacht worden aan het ondersteunen en stimuleren van de sociaal-emotionele en taal- en cogmtieve ontwikkeling van kinderen Door de invoering van WE Lokaal Onderwijs Beleid) heeft de samenwerking met het basisonderwijs meer gestalte gekregen; projecten in het kader van de leesbevorderingen andere specifieke programma's worden zowel in de peuterspeelzaal als in groep 1 en 2 van de basisschool uitgevoerd. Het ambitieniveau 2 kent elf kwaliteitseisen. Naast de al genoemde eisen 1 t/m 9 gaat het om de volgende aanvullingen: 10. Hebben en toepassen van een peutervolgsysteem 11een specifiek op de WE gerichte bevordering van de deskundigheid van de leidsters Het uitvoerende werk wordt gedaan door 2 beroepskrachten op de groep. Daarbij mag verwacht worden dat er ondersteund wordt, dat ouders adequate antwoorden knjgen op opvoedingsvragen en dat peuters met een dreigende ontwikkelingsachterstand extra en effectieve aandacht krijgen. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 48