Omdat het initiatief voor het Steunpunt Mantelzorg bij de Stichting "Welzijn Middelsee"
wegkomt lijkt het wenselijk het verder verbreden/verdiepen van dit steunpunt ook bij deze
Stichting onder te brengen en de Stichting hiervoor (vooreerst) een viertal coordinatie-uren
per week toe te wijzen.
Vriiwilligerswerk
Zoals al is aangegeven is er op dit moment geen concreet gemeentelijk vrijwilligersbeleid.
Een eerste stap hiemaar toe zou het realiseren van een lokaal Vrijwilligerssteunpunt met een
vrijwilligerscoordinator kunnen zijn. Een soort basisvoorziening. Een lokale vraagbaak voor
vrijwilligerswerk.
Vanuit dit steunpunt zouden vraag en aanbod van vrijwilligerswerk dan moeten worden
geinventariseerd. Welke vraag en welk aanbod leven er ten aanzien van vrijwilligerswerk in
de gemeente Leeuwarderadeel en op welke wijze kan hier op de meest adequate manier
worden ingespeeld Er moet naar een goede balans worden gezocht tussen ondersteunen
(vraaggericht) en stimuleren (aanbodgericht) van vrijwilligerswerk.
Dit dient dan ook de eerste opdracht aan het coordinatiepunt vrijwilligerswerk te zijn.
Vandaar uit kan dan verder worden gewerkt. Het geheel moet echter wel realistisch en
(financieel) beheersbaar blijven. Een eventueel beleid dient dan ook een stapsgewijze
invulling te krijgen.
Het Vrijwilligerssteunpunt zou, als zijnde de gemeentelijke welzijnsinstelling, ondergebracht
kuxmen worden bij de Stichting "Welzijn Middelsee" en vanuit de gemeente gefaciliteerd
kunnen worden. De Stichting zou hiervoor (vooreerst) een viertal coordinatie-uren per week
toegewezen moeten krijgen. Mogelijk zou dit op termijn ook tot een 'gezamenlijke'
(regionale) vrijwilligersvacaturebank kunnen leiden. Hierbij zou dan b.v. eerst aan specifieke
sectoren, zoals de zorg (als ontlasting voor de mantelzorg), kunnen worden gedacht.
Praktische uitwerking
De praktische uitwerking van zowel het mantelzorg- als het vrijwilligerswerkbeleid zal in de
budgetafspraken met de Stichting "Welzijn Middelsee" (zowel inhoudelijk als financieel)
verder concreet vorm en inhoud moeten worden gegeven.
Hierbij dient ook te worden onderzocht in hoeverre het mogelijk is om het Steunpunt
Mantelzorg en het Vrijwilligerssteunpunt vanuit praktische overwegingen aan elkaar te
koppelen.
Regionaal
Het vorenstaande gaat uit van een lokale invulling. Hier ligt voor ons vooreerst de prioriteit.
Mantelzorg en vrijwilligerwerk beperken zich echter niet tot de lokale schaal.
Voor een aantal ondersteuningsmogelijkheden is samenwerking met de regio gewenst en
wellicht zelfs noodzakelijk.
Het gaat dan met name om de invulling van de prestatievelden 5 en 6 van de WMO (de
voormalige WVG en de Huishoudelijke Verzorging). Deze prestatievelden worden in
regionaal verband door de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan in
Franeker uitgevoerd. Het gaat dan om de coordinatie/raakvlakken tussen deze Diensttaken en
de eerder genoemde lokale zaken: het steunpunt mantelzorg en het Vrijwilligerssteunpunt.
Het lokale WMO-loket vervult hierbij een 'spilfunctie'.
Wij denken hierbij dan o.a. aan:
*gebruik maken van landelijke/provinciale subsidiemogelijkheden;
*deskundigheidsbevordering (biedt regionaal wellicht meer mogelijkheden).
*overleg en afstemming tussen de verschillende lokale steunpunten voor mantelzorg en
vrijwilligerswerk; en