aanbevelingen gedaan richting andere partijen.
Uitgangspunt blijven de vaardigheden en mogelijkheden van de mantelzorger zelf
en diens directe omgeving om zelf actief te zijn bij het realiseren van gewenste
situatie/voorzieningen.
Werkwijze projectgroep:
In de setting van een persoonlijk contact wordt de mantelzorger in een zo vroeg
mogelijk stadium benaderd en desgewenst gei'nformeerd over regelingen, voorzieningen
en andere ondersteuningsmogelijkheden die aansluiten bij de persoonlijke
mantelzorgsituatie.
Uitwerkina van de subdoelen:
Ad 1. 75% van alle mantelzorgers in de gemeente Leeuwarderadeel zijn in beeld dat
zijn 865 mantelzorgers, waaronder ook lichte vormen van mantelzorg, b.v.
buren die oogje in het zeil houden)
A. In kaart brengen van welke organisaties/instanties mantelzorgers diensten
afnemen, zoals bij huisartsen, fysiotherapeuten, predikanten, onderwijs en
het jeugd- en jongerenwerk.
B. Informatie geven aan vertegenwoordigers van deze organisaties over het project
(preventieve) mantelzorgondersteuning en hen vragen om mee te werken aan
het gezamenlijk in beeld brengen van mantelzorgers in de gemeente.
C. Aanbieden van extra informatie door middel van een voorlichtingsbijeenkomst
over het thema mantelzorg aan de achterban van alle participerende
organisaties, met behulp van een powerpoint-presentatie van Cozorg.
D. De organisaties geven met verkregen toestemming de naam, adres en
telefoonnummer door van mantelzorgers die diensten afnemen of een variant
op deze werkwijze. Deze mantelzorgers ontvangen vanuit het project een brief
waarin hen een persoonlijk gesprek wordt aangeboden rond het thema
mantelzorg met ruimte voor al hun vragen en wensen. Waar sprake is van een
netwerk van meerdere mantelzorgers, kan dit gesprek plaats vinden met
meerdere mantelzorgers tegelijk rond een hulpvrager.
E. De eigen mededelingenbladen van alle meewerkende organisaties worden
benut en van informatie voorzien.
F. Persberichten worden verstuurd met een oproep aan mantelzorgers zelf om
zich aan te melden voor een persoonlijk gesprek. Ook familie, vrienden en
naaste omgeving wordt gevraagd mee te werken en namen door te geven aan
het project.
Ad 2. De vragen en wensen van mantelzorgers, die in beeld zijn gekomen,
zijn geinventariseerd
A. Na ontvangst van naam, adres en telefoonnummer van de mantelzorger
wordt een brief gestuurd en volgt een telefoontje voor het maken van een
persoonlijke afspraak. Dit kan een huisbezoek zijn of op een andere plek waar de
mantelzorger ongestoord kan praten.
B. Er is aandacht voor het persoonlijke verhaal van de mantelzorger en vragen
worden waar mogelijk al direct beantwoord. Desgewenst wordt informatie
geven over praktische voorzieningen en regelingen met de kosten en/of eigen
bijdragen daarvan en over andere ondersteuningsmogelijkheden ter ontlasting
van de zorg.
C. Er wordt een registratieformulier gehanteerd waarop de vragen, antwoorden,
gegeven adviezen, verwijsmogelijkheden en eventuele vervolgafspraak
worden vermeld. In dat vervolgcontact kan bijvoorbeeld een verkorte versie