4. De regie- of sturingsopgave Het versterken van de regie vanuit de gemeente op de uitvoering van de sociale werkvoorziening is een van de centrale doelen in de modernisering. Ter bevordering van de regie en starring wordt er een aantal veranderingen doorgevoerd en instrumenten aangereikt. In het kort komen die op het volgende neer: de rijkssubsidie wordt direct overgemaakt naar gemeenten; de verantwoording richting het Rijk wordt straks door individuele gemeenten gedaan; gemeenten moeten individueel wachtlijstbeheer gaan voeren en inzicht in de wachtlijst geven. Met de modernisering van de Wsw wordt een scherper onderscheid gemaakt mssen de beleids- verantwoordelijkheid voor de \X"sw en de tutvoerende taken. De gemeente is in alle gevallen ver- antwoordelijk voor de manier waarop de Wsw wordt uitgevoerd voor de eigen Sw-geindiceerden. De verantwoordelijkheid voor het beleid kan niet meer worden gedelegeerd aan een privaatrech- telijke rechtspersoon (dus ook niet aan een Sw-uitvoeringsorganisatie). De gemeente of de GR Fryslan West kan haar taken wel mandateren aan een privaatrechtelijke Sw-uitvoeringsorganisatie, zoals dat nu ook het geval is. De Sw-uitvoeringsorganisatie voert haar taken dan uit, maar dit is onder verantwoordelijkheid van de gemeente of de GR Fryslan West. 4.1 Regie of sturing vanuit de gemeente en de GR Zoals eerder m de nota naar voren is gekomen werken 17 gemeenten in West-Fryslan op dit moment samen in de GR Fryslan West. Het voordeel van het werken in een GR is het knjgen van een groter netwerk in een groter gebied. Hiermee worden de plaatsingsmogelijkheden van de Sw-er vergroot. Daarnaast heb je te maken met minder overhead en hoeft niet iedere gemeente zelf het (zelfde) wiel uit te vinden. Een voorwaarde om te kunnen blijven participeren in de GR Fryslan West is dat de kaders door alle in deze GR participerende gemeenten worden onder- schreven. Dit is ook direct het nadeel van het werken in een GR. Dit nadeel willen we ondervan- gen door overleg te laten plaatsvinden tussen de gemeenten waardoor de wensen van alle ge meenten aan bod komen en de aan de raad voorgelegde keuzes kunnen worden toegelicht. De aansturing op de GR zal worden gedaan door vertegenwoordigers van de gemeenten in de personen van portefeuillehouders (burgemeesters of wethouders) die plaatsnemen m het bestuur van de GR Fryslan West. De vertegenwoordigers van de gemeenten zijn er voor verantwoordelijk dat het door de raden vastgestelde beleid wordt opgevolgd in de GR. Dit komt overeen met de huidige situatie. Kader 4: De gemeenten besluiten de GR Fryslan West in stand te houden en de uitvoe ring van de gemodemiseerde Wet sociale werkvoorziening aan de GR Fryslan West op te dragen. De uitvoeringsbesluitvorming wordtgemandateerd aan het bestuur van de GR Fryslan West. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de GR Fryslan West zullen de gemeenten zoveel als mogelijk gezamenlijk optrekken. Het beleid wordt voorbereid door een ambtelijke beleidsgroep. De beleidsvoorstellen kunnen op initiatief van de GR Fryslan West, de gemeente(n), de Sw- uitvoeringsorganisatie of op eigen initiatief worden ontwikkeld. Deze groep bestaat uit ambtelijke vertegenwoordigers van de 17 gemeenten (al dan niet vertegenwoordigd door een ISD). Bij de voorbereiding van het beleid vindt er overleg plaats met de directie van de GR Fryslan West/ Empatec. De ambtelijke beleidsgroep wordt aangestuurd door de GR Fryslan West.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 52