5. De financiele opgave
Kademoea modernisering Wsw
Naast de sociale- en regieopgave ligt er een financiele opgave voor de gemeenten. De financiele
opgave is gericht op het behalen van de sociale ambities binnen de wettelijke mogelijkheden en
de door het Rijk verstrekte financiele middelen.
Op verschillende beleidsterreinen is er sprake van decentralisatie van finahciele risico's van de
rijksoverheid naar de gemeente. Dit legt extra druk op de gemeenten en de bestuurders van uit-
voeringsorganisaties om de exploitatie kostendekkend te krijgen dan wel te houden.
De financiele opgave wordt beschreven langs de volgende lijnen:
De specifieke financiele situatie van Gemeenschappelijke Regelingen.
De toegenomen financiele sturingsruimte (door het lumpsumbudget).
Het beperken van de financiele risico's.
5.1 De specifieke financiele situatie van een GR
De Wsw-budgetten worden per 1 januari 2008 door het Rijk overgemaakt aan de gemeenten. Met
deze budgetten gaan de gemeenten de uitvoering van de Wsw financieren. De uitvoering Wsw
moet de gemeente na de modernisering niet meer gaan kosten dan de optelsom van enerzijds het
Wsw-budget dat vanuit het Rijk wordt verstrekt aan de gemeente en anderzijds de huidige ge-
meentelijke bijdrage. De modernisering van de Wsw dient voor de gemeente budgettair neutraal
te zijn.
Kader 11: De modernisering van de Wsw dient voor de gemeente budgettair neutraal te
geschieden.
De gemeenten dragen er na de modernisering, individueel zorg voor dat zij verantwoording
(kunnen) afleggen over de eigen (Sw-) prestaties. In een GR zal de gemeente, de subsidie niet
zonder meer zelf, naar eigen goeddunken, kunnen inzetten. Binnen de GR zijn meerjarige finan
ciele afspraken gemaakt die ondanks de komende wetswijzigingen, gewoon blijven bestaan. Pas
na herziening van eerder gemaakte afspraken, dan wel na uittreding uit de GR Fryslan West, zijn
andere arrangementen mogelijk.
Als de voorstellen voor de modernisering van de Wsw door de Kamer komen, gaat het Wsw-
budget zoals gezegd naar de gemeente. Wanneer de raden van de participerende gemeenten be-
sluiten dat zij blijven samenwerken binnen de GR Fryslan West, dan zullen alle middelen die het
Rijk verstrekt ten behoeve van de Wsw, door de gemeente onverkort beschikbaar worden gesteld
aan de Sw-uitvoeringsorganisatie. De Sw-uitvoeringsorganisatie draagt zorg voor de kwantitatieve
en kwalitatieve uitvoering, ook voor de Sw-ers geplaatst bij andere Sw-uitvoeringsorganisaties en/
of begeleidingsorganisaties.
Kader 12: De gemeenten stellen de middelen, die zij van het Rijk ontvangen ten behoeve
van de Wsw, onverkort beschikbaar aan de Sw-uitvoeringsorganisatie van de
GR Fryslan West.
De verantwoording die de gemeente over het Wsw-budget moet afleggen gebeurt nu veelal door
de Sw-uitvoeringsorganisatie dat de Sw-activiteiten uitvoert. Daar de Sw-uitvoeringsorganisatie
van de GR Fryslan West over het Wsw-budget zal beschikken zal zij zich moeten verantwoorden
over haar (verwachte) uitgaven. De Sw-uitvoeringsorganisatie dient de financiele prestaties van