K&democa modexmsering Wsw individuele gemeenten zichtbaar te maken, juist ook vanwege het feit dat mede op basis van die prestaties de subsidie wordt vastgesteld. In kader 8 is reeds de productverantwoording bespro- ken, voor de financiele verantwoording zal dezelfde verantwoordingscyclus worden gevraagd. Kader 13: Per jaar wordt er door de GR Fryslan West met de Sw-uitvoeringsorganisatie afspraken gemaakt over de Gnanciele doel- en taaksteUingen (in een jaarbe- groting) en wordt er door de Sw-uitvoeringsorganisatie per afzonderlijke ge- meente verantwoording afgelegd. 5.2 De toegenomen financiele sturingsruimte door het lumpsumbudget Het Wsw-budget blijft een apart budget dat alleen kan worden ingezet voor Sw-ers. Gemeenten ontvangen een lumpsumbudget, waarmee ten minste een minimumaantal Sw-arbeidsplaatsen moet worden gefrnancierd (taakstelling). Het is aan de GR Fryslan West te bepalen hoeveel bud get voor elke Sw-er wordt ingezet. Als Sw-plaatsen gerealiseerd worden met minder dan het ge- middeld beschikbare budget, ontstaat er ruimte om voor moeilijkere groepen meer dan het ge- middeld beschikbare budget in te zetten. Het is dus van belang dat de Sw-uitvoeringsorganisatie stuurt op de kosten per Sw-plaats. Wanneer de Sw-uitvoeringsorganisatie erm slaagt door effec- tief en efficient te handelen meer Sw-plaatsen te realiseren dan de taakstelling, zal zij het over- schot op het lumpsum budget besteden aan de wachtlijst. Daarnaast zal het overschot worden besteed aan de opbouw van een bepaald reserveniveau. Wanneer de wachtlijst is opgelost en het maximum niveau van de reserves van de Sw-uitvoeringsorganisatie is bereikt, zal het overgeble- ven bedrag via een verdeelsleutel (overeenkomstig de verdeling van het aantal Sw-ers per ge- meente) worden terugbetaald aan de individuele gemeenten. Kader 14: De GR Fryslan West stelt een maximaal gemiddeld bedrag vast per SE dat mag worden uitgegeven aan een Sw-er. 5.3 Het beperken van financiele risico's Zoals in kader 2 naar voren is gekomen, zal de GR Fryslan West alleen zaken doen met een Sw- uitvoeringsorganisatie die er voor zorgt dat iedere Sw-geindiceerde binnen 1 jaar een aanbod krijgt. Individuele gemeenten krijgen bij het budget een taakstelling voor de eigen Sw-ers en wor den hier ook op afgerekend door het Rijk. Wanneer een Sw-er niet binnen een jaar een passend aanbod heeft gekregen, moet de gemeente het geld voor die Sw-er in principe weer terugbetalen aan het Rijk. Wanneer de gemeente echter al wel aan de gemeentelijke taakstelling (een vooraf vastgesteld aantal arbeidsplaatsen in de Wsw, uitgedrukt in SE) heeft voldaan en tevens haar ge- hele budget hieraan heeft besteed, vindt er geen terugbetaling plaats. Het is dan ook zaak dat de Sw-uitvoeringsorganisatie er voor zorg draagt dat de gemeenten aan haar taakstellingen voldoen. Gemeenten die in een uitvoeringsjaar gebruik willen maken van een eenmalige uitruil van taak stellingen kunnen hiervoor een gezamenlijk verzoek indienen bij het ministerie. Tot dusverre werden deze verzoeken tot intercollegiale ruil altijd op het niveau van de GR geregeld en werd taakstelling uitgeruild tussen GR-verbanden onderling. In de nieuwe systematiek waarin individu ele gemeenten Wsw-budget ontvangen, kan een gezamenlijk verzoek tot het uitwisselen van taak stelling alleen door individuele gemeenten gedaan worden. Dit geldt voor gemeenten die binnen een GR-verband samenwerken, gemeenten uit verschillende GR-verbanden of gemeenten die de Wsw zelfstandig uitvoeren. Het voordeel van het samenwerken in de GR Fryslan West is dat een Sw-uitvoeringsorganisatie het overzicht van de taakstellingen heeft en ook weet tussen welke gemeenten de mogelijke uitruil kan plaatsvinden. Hierdoor heeft de Sw-uitvoeringsorganisatie een extra middel waarmee zij er voor kan zorgen dat iedere gemeente aan haar taakstelling voldoet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 56