procedures en ecologie blijven ondanks zorgvuldige aandacht een zekere
onvoorspelbaarheid houden (bezwaarprocedures)
Er moet een bestuurlijk- financiele oplossing worden gevonden om het uiteindelijke
Eindbeeld te realiseren, het liefst op een zodanige wijze dat in een werkstroom wordt
gewerkt of met als alternatief een verdere fasering.
6. Vervolgprocedures
Bij het vervolg gaat het om de volgende stappen:
1. instemming concept samenwerkingsovereenkomst d.d. sept. 2007 door partijen
2. in de stuurgroep worden eventueel nog aan te brengen wijzigingen (die mogelijk
uit de besluitvorming onder 1. voortkomen) beoordeeld en vastgesteld. De
definitieve tekst van de samenwerkingsovereenkomst wordt met mandaat van de
portefeuillehouders in de stuurgroep vastgesteld.
3. de ondertekening vindt plaats voor de definitieve gunning
Belangrijk is dat dit vroegtijdig gebeurt.
Voor 19 november 2007 moet de besluitvorming bij alle partijen rond zijn.
Ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voor de definitieve gunning van de
bruggen/aanlegvoorzieningen is een absolute voorwaarde. En tempo in de aanbesteding
blijft nodig om de Leadersubsidie van €800.000- te kunnen behouden.
De vaststelling van de samenwerkingsovereenkomst en de overige gevraagde besluiten
zijn aan te merken als passend binnen de eerder vastgestelde kaders van de
Raden/Staten. De geplande maatregelen en de verplichtingen die aangegaan worden
passen binnen de afspraken die er eerder gemaakt zijn over het taakstellende budget en
de intentie om fase II op termijn aan te pakken.
Hier zijn wel interpretatieverschillen over mogelijk. Bovendien gaat het hier om besluiten
die voor betrokken partijen van (financieel) groot belang zijn zodat in dit geval het voor de
hand ligt om de gevoelens van de raden/staten hierover te horen. De manier waarop dit
gebeurt zal mede afhangen van de bestuurscultuur en de afspraken die de
gemeenten/provincie met hun raden/staten hierover gemaakt hebben.
Dit betekent dat gemeenten en provincie zelf zullen moeten bepalen in welke vorm zij dit
doen.
Mogelijk vraagt di took om extra raadsvergaderingen/cq noodverbanden in de gewone
procedures
7. Communicatie
Communicatie over het project wordt gecoordineerd vanuit de
stuurgroep/projectorganisatie. Daarover is het volgende afgesproken in de stuurgroep:
partijen verzorgen zelf de communicatie/besluitvorming richting raden/staten
op basis van dit uniform aangeleverde collegevoorstel e de overige stukken.
Een deel van de informatie dat naar de raden/staten gaat, zal zeker als
vertrouwelijke informatie behandeld moeten worden (financiele ramingen,
risicoanalyse). Inhoeverre de behandeling in de raden/staten zelf vertrouwelijk
behandeld wordt is ter beoordeling van de partijen Ook wordt het aan de
partijen overgelaten of alle overige stukken ter informatie naar de raad gaan.
Een keuze kan zijn om bijvoorbeeld de risicoanalyse (ook vertrouwelijk) niet te
verstrekken
er wordt door de projectorganisatie een concept persbericht opgesteld waar
partijen gebruik van kunnen maken, voor het overige wordt de pers
doorverwezen naar de projectorganisatie cq de voorzitter van de stuurgroep.
inwoners worden over de ontwikkelingen en te nemen stappen geinformeerd
middels een rubriek/artikelen in huis-aan-huisbladen (oktober)
wanneer alle besluiten genomen zijn bij alle partijen wordt actief naar buiten
getreden middels een persconferentie op een geschikte locatie; de