TOELICHTING BIJ STANDAARD COLLEGEVOORSTEL NOORDELIJKE ELFSTEDENVAARROUTE Aanleiding In het project Noordelijke Elfstedenvaarroute werken zes gemeenten en de provincie Fryslan al enige jaren samen om tot realisatie van een bevaarbare noordelijke Elfstedenvaarroute te komen. Alle partijen hebben eerder ingestemd met een financiele bijdrage voor het project. Daarnaast zijn externe dekkingsmogelijkheden gezocht en gevonden. Maatgevend voor de dekking is geweest het in juli 2006 vastgestelde taakstellende budget van 10,25 mln. met nog een extra post onvoorzien. Het afgelopen jaar is aan het ontwerp gewerkt van fase 1a tm 1c van het project: bevaarbaar volgens een beperkte DM-klasse. Daarnaast is gewerkt aan de verwerving van eigendommen, het voeren van procedures en het aanvragen van vergunningen. Op dit moment is voor het onderdeel openbare bruggen en een deel van de aanlegvoorzieningen de situatie nagenoeg obstakelvrij. De verwachting is dat over enkele maanden dit ook het geval is voor de sluizen. De voorbereidingen van het totale project hebben plaats gevonden onder een hoge tijdsdruk vanuit de subsidievoorwaarden vanuit Leader+ die betrekking heeft op de maatregelen in het Bildt en in Ferwerderadiel. Totaal gaat het om een subsidie (inclusief provinciale cofinanciering van €800.000). Deze subsidie stelt als voorwaarde dat de maatregelen waarvoor de subsidie is toegekend uiterlijk 1 juli 2008 gereed zijn. Door een gewijzigde subsidiebeschikking gaat het daarbij nu nog om de openbare bruggen in de gemeente het Bildt en de aanlegvoorzieningen in Ferwerderadiel die voor de genoemde datum gerealiseerd moeten zijn om de Leadersubsidies te kunnen behouden. Toelichtingen per voorstel a. De samenwerkingsovereenkomst Om tot een bestuurlijk verantwoorde aanbesteding over te kunnen gaan is een ondertekende samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk. Deze overeenkomst bouwt voort op eerder gemaakte afspraken. Voor de uitvoering van het project is ervoor gekozen dat de Gemeente Leeuwarderadeel als opdrachtgevende partij namens alle partijen optreedt. Leeuwarderadeel is ook aanvrager en eindbegunstigde van subsidies. Om dit opdrachtgeverschap namens de partijen te regelen is er een raamovereenkomst opgesteld -de samenwerkingsovereenkomst- waarin de belangrijkste afspraken tussen de partijen zijn vastgelegd. Bij de samenwerkingsovereenkomst worden een aantal documenten ter toelichting meegeleverd n.l.: a. risicoanalyse (dynamisch document, steeds te actualiseren, vertrouwelijk) b. inkoopplan c. kostenraming totale project en dekking (bijlage 2 volgt uiterlijk 3 oktober a.s.) Vooraf aan ieder (nieuw) aan te besteden onderdeel wordt deze overeenkomst aangevuld met: d. definitieve ontwerpen, bestek en besteksramingen (vertrouwelijk). e. een voor het onderdeel toegesneden actuele risicoanalyse f. een overzicht stand van zaken, kosten/ dekking nog resterende onderdelen g. een uitvoeringsbesluit voor het betreffende onderdeel, ondertekend door alle partijen De onderdelen e tm h voor de eerste aanbesteding van de bruggen/aanlegvoorzieningen maken nu meteen deel uit van de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 31