d. FMP 2de fase
€1.100.000
e. ILG
800.000
Wetterskip
pm
Totaal
9.660.000
Van de provinciale subsidies zijn er nog enkelen die in de begrotingsbehandeling van PS
in november 2007nog bekrachtigd moeten worden.
Wetterskip beraadt zich op dit moment op een bijdrage aan het project. De verwachting is
dat met de bijdrage van het Wetterskip het volledige eerder vastgestelde taakstellende
budget gedekt is.
De kosten van deze 2de fase waren niet bekend.
Stand van zaken September 2007
Fase I
1a sluizen
Het ontwerp van beide sluizen is in een vergevorderd stadium.
Er is met direct aanwonenden het nodige overleg gevoerd evenals met het dorp Oude
Leije. De laatste hand wordt aan het ontwerp gelegd. De verwachting is dat de
grondonderhandelingen voor dit onderdeel binnen enkele maanden afgerond kan
worden. Voor de procedures moet nog een laatste check uitgevoerd worden. Mogelijk dat
een enkel onderdeel van de sluizen nog om een art. 19 procedure vraagt.
1b bruggen
Het ontwerp van de bruggen is gereed, evenals het bestek en de besteksraming.
Procedures en vergunningen zijn rond. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met
het nemen van mitigerende maatregelen vanuit ecologisch belang.
Bij een vijftal particuliere bruggen is medewerking nodig. Met een van de eigenaren is
overeenstemming bereikt. Deze brug gaat mee in het 1ste bestek. Om de besprekingen
met de overige eigenaren niet onder tijdsdruk te zetten worden deze particuliere bruggen
bij een 2de aanbesteding meegenomen.
1c verdiepen, verbreden, oevers, aanlegvoorzieningen
Voor de oorspronkelijke fase 1c onderdeel is het nodige ontwerpwerk verricht. Ook is in
beeld gebracht welke grond gekocht zou moeten worden voor een tussenfase van de
DM-klasse.
Tijdens de ontwerpfase drong zich steeds meer de noodzaak op om over het eindbeeld
van de route -na uitvoering van fase II- een duidelijk beeld te hebben. Daarvoor zijn een
aantal redenen op te voeren:
er zijn ook voor de tussenfase 1c al veel grondaankopen nodig: kunnen we
eigenaren meteen een beeld geven van het eindbeeld zodat niet steeds opnieuw
onrust ontstaat en er verschillende keren onderhandelingen nodig zijn
het loopzand dat op de route voorkomt vraagt om een duurzame oplossing
de geplande passeerstroken: passen deze ook nog in het eindbeeld, zo niet dan is
er op termijn feitelijk sprake van een desinvestering
Wetterskip heeft aangegeven dat op onderdelen van het traject een oevers- en
kadenproject gelijktijdig uitgevoerd kan worden. Door werk met werk te maken kan
de besparing die dit oplevert deels ten goede komen aan het project Noordelijke
Elfstedenvaarroute. Deze combinatie is alleen mogelijk als voor die onderdelen
het eindbeeld beschikbaar is
ecologisch is het niet wenselijk om in redelijk korte tijd opnieuw voor verstoring
(aan oevers) te zorgen
11