d. FMP 2de fase €1.100.000 e. ILG 800.000 Wetterskip pm Totaal 9.660.000 Van de provinciale subsidies zijn er nog enkelen die in de begrotingsbehandeling van PS in november 2007nog bekrachtigd moeten worden. Wetterskip beraadt zich op dit moment op een bijdrage aan het project. De verwachting is dat met de bijdrage van het Wetterskip het volledige eerder vastgestelde taakstellende budget gedekt is. De kosten van deze 2de fase waren niet bekend. Stand van zaken September 2007 Fase I 1a sluizen Het ontwerp van beide sluizen is in een vergevorderd stadium. Er is met direct aanwonenden het nodige overleg gevoerd evenals met het dorp Oude Leije. De laatste hand wordt aan het ontwerp gelegd. De verwachting is dat de grondonderhandelingen voor dit onderdeel binnen enkele maanden afgerond kan worden. Voor de procedures moet nog een laatste check uitgevoerd worden. Mogelijk dat een enkel onderdeel van de sluizen nog om een art. 19 procedure vraagt. 1b bruggen Het ontwerp van de bruggen is gereed, evenals het bestek en de besteksraming. Procedures en vergunningen zijn rond. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met het nemen van mitigerende maatregelen vanuit ecologisch belang. Bij een vijftal particuliere bruggen is medewerking nodig. Met een van de eigenaren is overeenstemming bereikt. Deze brug gaat mee in het 1ste bestek. Om de besprekingen met de overige eigenaren niet onder tijdsdruk te zetten worden deze particuliere bruggen bij een 2de aanbesteding meegenomen. 1c verdiepen, verbreden, oevers, aanlegvoorzieningen Voor de oorspronkelijke fase 1c onderdeel is het nodige ontwerpwerk verricht. Ook is in beeld gebracht welke grond gekocht zou moeten worden voor een tussenfase van de DM-klasse. Tijdens de ontwerpfase drong zich steeds meer de noodzaak op om over het eindbeeld van de route -na uitvoering van fase II- een duidelijk beeld te hebben. Daarvoor zijn een aantal redenen op te voeren: er zijn ook voor de tussenfase 1c al veel grondaankopen nodig: kunnen we eigenaren meteen een beeld geven van het eindbeeld zodat niet steeds opnieuw onrust ontstaat en er verschillende keren onderhandelingen nodig zijn het loopzand dat op de route voorkomt vraagt om een duurzame oplossing de geplande passeerstroken: passen deze ook nog in het eindbeeld, zo niet dan is er op termijn feitelijk sprake van een desinvestering Wetterskip heeft aangegeven dat op onderdelen van het traject een oevers- en kadenproject gelijktijdig uitgevoerd kan worden. Door werk met werk te maken kan de besparing die dit oplevert deels ten goede komen aan het project Noordelijke Elfstedenvaarroute. Deze combinatie is alleen mogelijk als voor die onderdelen het eindbeeld beschikbaar is ecologisch is het niet wenselijk om in redelijk korte tijd opnieuw voor verstoring (aan oevers) te zorgen 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 36