GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
"B-jlocjc I tl -
Herziening beleid verkoop snippergroen aan particulieren
Regelmatig komt het voor dat er aanvragen binnen komen van particulieren welke een strook
grond willen kopen om bijvoorbeeld hun tuin groter te maken.
Het huidige beleid is erop ingericht om slechts beperkte categorieen groen van geringe
afmeting te verkopen. Veelal voldoen de aanvragen hier niet aan en wordt de particulier niet
in staat gesteld om de gewenste groenstrook te kopen.
Door een versoepeling van het huidige beleid kan de gemeente meer groenstroken kwijtraken.
Yooral groenstroken welke veel intensief onderhoud vragen kunnen dan verkocht worden.
Particulieren zullen dan eerder in aanmerking komen om de door hun gewenste grond aan te
kopen.
Het nieuwe beleid past in paragraaf twee van de door de raad vastgestelde agenda 2006-2010,
welke gaat over optimalisatie groenbeheer.
Er zitten zowel negatieve als positieve kanten aan het verkopen van snippergroen. Hieronder
volgt een opsomming daarvan:
Nadelen van verkopen snippergroen:
1Het is van tevoren moeilijk in te schatten hoeveel grond er zal worden verkocht;
2. Het lot van het straatbeeld kan in handen komen van particulieren wat kan leiden naar het
her en der verschijnen van hokjes, schuttingen, verharding, wildtuinen, bonte rommelige
verschillende tuinen, etc.
3. Beperking van uitwijkmogelijkheden bij eventuele reconstructies;
4. Verder moet er ook rekening gehouden worden met eventuele toekomstige trajecten van
kabels en leidingen in deze groenstroken. Mocht dit te verwachten zijn dan kan dit
mogelijk in de koopcontractconstructie opgenomen worden;
5. Het gaat ten koste van de hoeveelheid openbare groene ruimte. Als het verkocht is kan je
het niet terugkopen, tenzij het recht van eerste koop is bedongen in de koopakte.
Yoordeien van verkopen snippergroen:
1Verkopen is het motto. Huren is niet meer mogelijk, uitzonderingen daargelaten. Dit
scheelt danig in administratie;
2. De gemeente stelt zich dienstverlenend op met betrekking tot verkoop snippergroen. Ten
opzichte van het eerdere beleid zal ze nu in meerdere gevallen bereid zijn grond te
verkopen;
3. Minder onderhoud aan openbaar groen;
4. Het beperkt klachten over groenbeheer van de gemeente;
5. Het levert geld op (zowel onderhoudsbudget, opbrengst verkoop, meer OZB-
opbrengsten).
6. Het voorstel is om de verkoopopbrengsten te gebruiken voor het omvormen van
intensieve en matig intensieve groenbeheergroepen naar minder arbeidsintensieve
beheergroepen. Hiermee kan het huidige, nog steeds oplopende tekort voor een gemiddeld
onderhoudsniveau van openbaar groen aangepakt worden. Dan levert de vermindering van
de hoeveelheid openbaar groen in ieder geval een kwaliteitsverbetering van het te
handhaven openbaar groen op.