binnen de gemeente zijn vaak te klein om dergelijke ontwikkeling mee te nemen in een grootschalig project. Bovendien is het bij zuiver faciliterend grondbeleid vaak lastig om gemeentelijke doelen te realiseren. Maar geheel actief grondbeleid zal in de toekomst waarschijnlijk onmogelijk zijn, doordat private partijen steeds vaker grond bezitten. Een actief grondbeleid houdt wel in dat de gemeente bij uitvoering maximale invloed kan uitoefenen op: Het programma en de uitvoeringsplarming: wat wordt gebouwd en in welk tijdsperspectief. De kwaliteit: ruimtelijke en architectonische kwaliteit en kwaliteit van de openbare ruimte duurzaamheid in een leefbare omgeving. Integraliteit: afstemming met andere gemeentelijke beleidsdoelen en -velden. Het bestemmen van gemaakte winst. eventueel naar verliesgevende projecten) Opmerking hierbij is dat gemeentelijke doelen, zij het in veel beperktere mate, ook gerealiseerd kunnen worden door het inzetten van publiekrechtelijke instrumenten bestemmingsplan, beeldkwaliteitplan, welstand, vergunningen e.d. In de situatie van actief grondbeleid bestaat ook de mogelijkheid om maximaal kosten verhaal te kunnen toepassen. Om de kosten van openbare voorzieningen en artikel 49 schades zonder juridisch risico te kunnen verrekenen of op te nemen in de gronduitgifte prijs is ook een actief grondbeleid nodig. Overigens blijven de risico's van actief grondbeleid volledig bij de gemeente. Het college stelt derhalve voor een tussenvorm te kiezen, waarbij de gemeente per te ontwikkelen gebied nagaat of samenwerking met een private partij mogelijk is, zij de ontwikkeling geheel aan een particuliere partij over kan laten of dat het noodzakelijk is om het gebied geheel zelf te ontwikkelen. Indien een samenwerking met een private partij een goede optie is, dient de gemeente hieraan de voorkeur te geven. Bij een private en publieke samenwerking werken gemeenten en private partijen samen aan het realiseren van ruimtelijke doelstellingen. Bij PPS draagt de gemeente minder risico dan bij zuiver actief grondbeleid, maar behoudt de mogelijkheid om gemeentelijke doelen te realiseren. Bovendien worden kosten, investeringen en werkzaamheden gedeeld door de deelnemende partijen en beschikken private partijen vaak over veel kennis, middelen en mensen waarvan de gemeente gebruik kan maken. De gemeente is wel een deel van haar beslissingsbevoegdheid kwijt en dient rekening te houden met de wensen van de private partij. Uit informatie van omliggende gemeenten en inmiddels ook uit eigen ervaring blijkt wel dat het soms erg lastig is om tot goede afspraken te komen en dat het goed vastleggen van afspraken erg belangrijk is. Het is verstandig om een private partij vroeg bij de ontwikkeling van een gebied te betrekken zodat in een vroeg stadium risico's, werkzaamheden, kosten en investeringen gedeeld kunnen worden. Hoe de samenwerkingsovereenkomst er uit zal zien, kan per project verschillen en is ook afhankelijk van welke partij de grond bezit en waar toe een ander partij bereid is. Wel is het verstandig om heldere afspraken te maken en deze goed vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. De gemeente moet zich echter niet blindstaren op samenwerking met een private partij. Indien blijkt dat samenwerken niet de beste optie is, dient de gemeente de ontwikkeling zelf ter hand te nemen of geheel aan een derde partij over te laten. Verder moet de gemeente zich realiseren dat zich soms een situatie voor kan doen, waarin zij min of meer gedwongen wordt om een private partij deel uit te laten maken van een exploitatie, omdat deze partij grond bezit. De gemeente dient dan na te gaan of samenwerking met deze partij mogelijk is. Indien dat niet het geval is, kan de partij op geheel eigen initiatief een gebied ontwikkelen en dient de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 103