met de rapportage instemmen en heeft de daarin opgenomen adviezen overgenomen. Hieronder treft u de uitgebrachte adviezen met een korte toelichting aan. Belangrijke elementen in het kader van de besluitvorming zijn: 1. Het besluit tot verzelfstandiging en de aanleiding daartoe zoals boven omschreven Om tot verzelfstandiging te komen, dient een aantal formele besluiten te worden genomen en moet nog een aantal activiteiten worden opgepakt. Hierop heeft betrekking het eindad- vies en de adviezen 1, 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13 en 14. 2De overgang van het personeel van de gemeente naar de nieuwe Stichting Voor het personeel in vaste dienst bij de Bestuurscommissies heeft de overgang geen con- sequenties. De bestaande CAO PO is ook in de nieuwe situatie van toepassing. Ten aan- zien van deze medewerkers is een werkgelegenheidsgarantie van toepassing. Het personeel van het stafbureau Openbaar Primair Onderwijs gaat over naar een nagenoeg gelijkwaardige functie in dienst van de nieuwe werkgever. Gelet op dit principe worden de risico's voor de gemeente op dit punt klein geacht. Yoor de in de scholen en het onderwijs- bureau werkzame schoonmaakmedewerkers in gemeentelijke dienst geldt dezelfde benade- ring, waarbij wordt aangetekend dat met betrekking tot het werkgeversschap nog een defi- nitieve keuze moet worden gemaakt. Voor deze medewerkers wordt op basis van het bij de vier gemeenten geldende Sociaal Statuut een Sociaal Plan opgesteld, waarin de specifieke regelingen voor deze medewerkers worden benoemd. Ten aanzien van de overige medewerkers als beleidsmedewerkers Onderhoud en uitvoe- rende medewerkers Onderhoud van de gemeenten het Bildt en Menaldumadeel, die taken voor het Openbaar Onderwijs verrichten, wordt via een overgangstermijn voldoende gele- genheid geboden tot een passende oplossing. Voor de beleidsmedewerkers Onderhoud is een periode van 1 jaar afgesproken als overgang en voor de uitvoerende onderhoudsmede- werkers een periode van 3 tot 5 jaar. Waarbij beide gemeenten een inspanningsverplichting hebben tot het vinden van werk binnen de eigen organisaties of door een formatieve aan- passing. De adviezen 6, 7, 9 en 11 hebben hierop betrekking. 3. Wat gaat het kosten Voor de overgang naar de nieuwe structuur is het van belang dat een goede uitgangspositie wordt gecreeerd. Zo zal de nieuwe stichting een termijn nodig hebben te groeien naar een situatie waarbij het op eigen benen kan blijven staan. De nieuwe organisatie moet worden opgebouwd en de huidige exploitatieverliezen moeten worden teruggedrongen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Overgangsregeling Kos ten ABB. De adviezen 8 en 10 gaan over deze zaken. 4. Welke taak blijft voor de gemeenteraad bestaan In Hoofdstuk 3 van het Eindrapport wordt nader ingegaan op de verhouding gemeente - stichting Openbaar Primair Onderwijs Noordwest Friesland. Na de verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs blijft de (grond)wettelijke taak bij de gemeente.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 16