Artikel 1.5 Persoonlijk karakter van vergunning of ontheffing
De vergunning of ontheffing is persoonsgebonden, tenzij bij of krachtens deze verordening
anders is bepaald.
Artikel 1.6 Intrekking of wijziging van vergunning of ontheffing
De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:
a. indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt;
b. indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden
na het verlenen van de vergunning of ontheffing, moet worden aangenomen dat
intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter
bescherming waarvan de vergunning of ontheffing is vereist;
c. indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen
niet zijn of worden nagekomen;
d. indien van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin
gestelde termijn dan wel, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke
termijn;
e. indien de houder of zijn rechtsverkrijgende dit verzoekt.
Artikel 1.7 Termijnen
Voor zover sprake is in deze verordening van termijnen in uren, bepaald door
terugrekening van een tijdstip of gebeurtenis, en deze eindigen op een vrijdag na 12.00
uur, een zaterdag, een zondag of een algemeen erkende feestdag, worden de termijnen
geacht te eindigen om 12.00 uur op de voorgelegen dag, die geen zaterdag, zondag of
algemeen erkende feestdag is.
Voorstel en arsumentatie:
Dit omkaderde artikel laten vervallen en een nieuw artikel 1.7 invoegen conform VNG-
model.
Toetsing aan de Europese Dienstenrichtlijn leidt tot de eis om vergunningen of
ontheffingen niet longer aan een termijn te verbinden, maar voor onbepaalde tijd te
verlenen. Dus in principe geen beperkte geldingsduur meer. Uiteraard zijn flier wel de
nodige uitzonderingen op mogelijk. Sommige vergunningen/ontheffingen lenen zich uit
bun aard alleen maar voor verlening voor bepaalde tijd. Anderzijds kan een 'dwingende
reden van algemeen belangaanleiding zijn om de vergunning/ontheffing qua tijdsduur te
beperken.
Denk b.v. aan: handhaving van de openbare orde, bescherming van het milieu (met
inbegrip van rurate ruimtelijke ordening), verkeersveiligheid e.v.a. die worden genoemd in
de toelichting van eerdergenoemde Richtlijn.
Het nieuwe artikel 1.7 (zie hieronder) moet leiden tot een forse administratieve
lastenvermindering.