meer een integraal zorgloket. Ook de media speelt hier een rol in, doordat het beeld wordt
geschetst dat de inrichting van een gelntegreerd zorgloket een wettelijke verplichting is. Hoe
genuanceerd hier ook tegenaan moet worden gekeken, de mamer waarop de gemeente vorm
en inhoud geeft aan de loketfunctie, is wel cruciaal voor een succesvolle uitvoering van de
WMO. Om preventief te kunnen werken en tijdig problemen te kunnen onderkennen, is een
centraal punt waar alle relevante informatie over wonen, welzijn en zorg samen komt, een
belangrijk middel. Dit betekent op voorhand niet allerlei instellingen die op enigerlei wijze in
het loket participeren. Het zou wel kunnen betekenen dat een soort 'warme overdracht' van
gegevens wordt georganiseerd. De gemeente kan bijvoorbeeld bij een intake voor een
rolstoelvoorziening ook gelijk de intake doen voor de maaltijdservice e.d. en deze gegevens
doorgeven naar, in dit geval, een van de drie al eerder genoemde instellingen. Hier moeten
dan wel goede afspraken over gemaakt worden met zowel de voomoemde partijen als de
client (privacy!).
Het loket als beheersingsinstrument
De gemeente is 100% financieel verantwoordelijk voor het uit te voeren WMO-beleid.
Daarvoor ontvangt de gemeente middelen via het gemeentefonds. Om de financiele situatie te
kunnen beheersen, is een goede toegangsbewaking tot de voorzieningen in de WMO
noodzakelijk, zeker gezien het feit dat de WMO een open einde regeling wordt voor wat
betreft het verstrekken van voorzieningen. Het WMO-loket kan een belangrijke
verantwoordelijkheid hebben in de toegang tot deze voorzieningen (afhankelijk van de keuzes
die er gemaakt worden m.b.t. de inrichting van het WMO-loket). Daarmee kan het WMO-
loket een belangrijk beheersingsinstrument voor de gemeente worden. Verder is het in het
kader van beheersing ook belangrijk dat alle informatie op een punt binnenkomt. Een WMO-
loket biedt die mogelijkheid.