meer een integraal zorgloket. Ook de media speelt hier een rol in, doordat het beeld wordt geschetst dat de inrichting van een gelntegreerd zorgloket een wettelijke verplichting is. Hoe genuanceerd hier ook tegenaan moet worden gekeken, de mamer waarop de gemeente vorm en inhoud geeft aan de loketfunctie, is wel cruciaal voor een succesvolle uitvoering van de WMO. Om preventief te kunnen werken en tijdig problemen te kunnen onderkennen, is een centraal punt waar alle relevante informatie over wonen, welzijn en zorg samen komt, een belangrijk middel. Dit betekent op voorhand niet allerlei instellingen die op enigerlei wijze in het loket participeren. Het zou wel kunnen betekenen dat een soort 'warme overdracht' van gegevens wordt georganiseerd. De gemeente kan bijvoorbeeld bij een intake voor een rolstoelvoorziening ook gelijk de intake doen voor de maaltijdservice e.d. en deze gegevens doorgeven naar, in dit geval, een van de drie al eerder genoemde instellingen. Hier moeten dan wel goede afspraken over gemaakt worden met zowel de voomoemde partijen als de client (privacy!). Het loket als beheersingsinstrument De gemeente is 100% financieel verantwoordelijk voor het uit te voeren WMO-beleid. Daarvoor ontvangt de gemeente middelen via het gemeentefonds. Om de financiele situatie te kunnen beheersen, is een goede toegangsbewaking tot de voorzieningen in de WMO noodzakelijk, zeker gezien het feit dat de WMO een open einde regeling wordt voor wat betreft het verstrekken van voorzieningen. Het WMO-loket kan een belangrijke verantwoordelijkheid hebben in de toegang tot deze voorzieningen (afhankelijk van de keuzes die er gemaakt worden m.b.t. de inrichting van het WMO-loket). Daarmee kan het WMO- loket een belangrijk beheersingsinstrument voor de gemeente worden. Verder is het in het kader van beheersing ook belangrijk dat alle informatie op een punt binnenkomt. Een WMO- loket biedt die mogelijkheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 101