1
I
5.2 Breedte van het loket
Algemeen
Het aantal voorzieningen dat is ondergebracht in het loket bepaalt de breedte van het loket. In
een smal loket worden alleen WMO-kemtaken ondergebracht. Wanneer ook aanpalende
onderdelen zoals schuldhulpverlening en minimaregelingen in het loket ondergebracht
worden, is er sprake van een breder loket. In een breed loket zijn ook extemen
vertegenwoordigd. Hierbij zijn de volgende, in breedte oplopende, varianten mogelijk.
De praktijk laat zien dat hoe breder een loket wordt ingevuld, des te complexer de
samenwerking en uitvoering wordt omdat er meerdere (exteme) organisaties bij betrokken
zijn en de inhoudelijke werkzaamheden voor de loketmedewerkers breder worden. Het
lijkt daarom niet haalbaar om in 2008 al tot een (mogelijke) brede invulling van een lokaal
WMO-loket te komen. Op dit punt is een directe afstemming met de Dienst immers van
groot belang. De ervaring tot dusverre leert, dat het gros van de vragen binnen ons WMO-
loket vooral betrekking heefl op zorgvragen. Dit is overigens op zich ook logisch, omdat
het huidige WMO-loket zich tot dusverre ook profileert als 'zorg'loket.
De bemensing door derden in het loket maakt het geheel, zoals hiervoor al is aangegeven,
nogal complex. Een ander probleem wat zich aandient als derden in een loket functioneren
is de continui'teit in de samenstelling van het loket. Door de invoering van de WMO en de
aanbestedingsplicht voor gemeenten kunnen er regelmatig andere WMO-aanbieders
8
WMO-loket met gemeentelijke
WMO-voonzieningen
WMO-loket met
En aanpalende
gemeentelijke WMO-
gemeentelijke
vooraentngen
voomemngen
WMO-loket met gemeentelijke
En aanpalende gemeentelijke
En vooizieningen van exteme
WMO-vooizieningen
voorzieningen
aanbieders die passen binnen
WMO-beleid
WMO loket met gemeentelijke
En aanpalende gemeentelijke
En voorzieningen van exteme
En voorzieningen van
WMO-voorzieningen
voorziemngen
aanbieders die passen binnen
exteme aanbieders die
WMO-beleid
WMO relevant zijn voor
clienten