5.3 Diepte van het loket
Het aantal functies dat is ondergebracht in een loket bepaalt de diepte van het loket. Er
kunnen drie soorten loketten worden onderscheiden: het folderloket, het adviesloket en het
regelloket.
Per soort loket worden hieronder de voor- en nadelen op een rij gezet.
5.3.1 Folderloket
Voordeel: Snel en goedkoop loket op publieke plaatsen
Nadeel: De klant wordt niet geholpen bij het erachter komen waar hij/zij mee zit en wat
er aan te doen is.
5.3.2 Adviesloket
Voordeel: Alles wat nodig is voor een burger om te kunnen kiezen uit een aanbod passend
bij zijn/haar vraag wordt geleverd.
Nadeel: Burger moet zelf op pad en moet ook de tussenstappen doen die daarvoor
nodig zijn (en ongeveer 30% van de klanten haakt af bij een doorverwijzing).
5.3.3 Regelloket
Voordelen: Ook de burger die niet goed in staat is om actie te ondememen wordt geholpen.
Het is mogelijk alles snel en efficient af te handelen.
NaHeel/nitdapinp: Er moet een goede samenwerking zijn met intermedials en aanbieders.
Het mag duidelijk zijn dat de doelgroep die gebruik maakt van de toeleidingsfimctie van het
loket het meest gebaat is bij een regelloket. Hij/zij zal het liefst direct geholpen willen worden
aan het loket zelf en niet nog twee keer willen terugkomen bij het loket of verwezen worden
naar een andere instantie. In de vorige paragraaf is voorgesteld om de aandacht en het aanbod
in het WMO-loket in 2007 en (deels) 2008 met name op de huidige WVG-voorzieningen en
11
Folderloket
Informatie
Adviesloket
Informatie en advies
Regelloket
Informatie, advies en toegang WMO