de huishoudelijke verzorging te richten (het basisloket van de Dienst). Dit betreft dus een regelloket. Een simpeler loket waar mensen alleen voor informatie en advies terecht kunnen, is financieel minder belastend. In dat kader zou er aan kunnen worden gedacht de dorpshuizen t.z.t. in te richten als 'folderloket'. Voorstel voor de diepte van het loket: Richt voor de doelgroep die gebruik maakt van de toeleidingsfunctie van het WMO-loket een regelloket in binnen het gemeentehuis in Stiens, conform het huidige basisloket van de Dienst Neem verder in de dorpshuizen in de dorpen folderloketten op met informatie in de vorm van brochures, folders e.d. over de individuele voorzieningen, de individuele en collectieve welzijnsvoorzieningen, wonen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. 5.4 Onafhankelijkheid van het loket Als de vraag van de klant centraal wordt gesteld, dan ligt het voor de hand om te kiezen voor een onafhankelijk WMO-loket. hnmers, de vraag van de klant vomit het uitgangspunt en niet het aanbod van welke organisatie dan ook. Dit betekent in principe dat het WMO-loket door de gemeente zelf wordt uitgevoerd. Voorstel met betrekking tot de onafhankelijkheid van het loket: Laat het WMO-loket door de gemeente zelf uitvoeren. 5.5 De verschijningsvorm van het loket Het loket heeft verschillende verschijningsvormen: fysiek, digitaal en telefonisch. Het is niet per definitie noodzakelijk om een fysiek loket in te richten in of buiten het gemeentehuis. Maar een fysiek loket is vanwege de belevingswereld van burgers en de persoonlijke ontmoetingen wel een klantvriendelijker concept dan alleen een digitaal of telefonisch loket. Wij stellen daarom voor om alle verschijningsvormen van het loket verder vorm te geven. Voorstel verschijningsvorm van het loket: Ontwikkel zowel een fysiek als een digitaal als een telefonisch loket De verschijningsvormen en keuzes worden hieronder verder uitgewerkt. 5.5.1 Het fysieke loket Het is niet noodzakelijk om alle loketfuncties op een centraal punt aan te bieden. We hebben immers al een onderscheid gemaakt in de toeleidingsfunctie en de informatiefunctie van het loket. De informatiefunctie kan echter gedifferentieerd worden aangeboden: 1via de gemeentelijke website; 2. via de "Stienser Omroeper"; en

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 107