6. Formatieve aspecten
6.1 Huidige situatic
Het huidige WMO-loket wordt bemenst vanuit de Dienst.
Binnen het loket worden WWB-procesondersteuners, WWB-casemanagers en WMO-
consulenten onderscheiden.
Het werkterrein van de procesondersteuners en de casemanagers ligt, zoals hiervoor ook al is
aangegeven, hierbij primair bij de WWB. In voorkomende gevallen zullen zij echter ook wel
eens een WMO-vraag beantwoorden.
De WMO-consulenten houden zich binnen het loket met de uitvoering van de WMO bezig.
Deze consulenten doen hierbij zowel de eerste intake als de verdere afwikkeling van een
vraag (waaronder eventueel een huisbezoek). Hiervoor wordt vanuit de Dienst voor onze
gemeente op dit moment een tijdsinvestering van 24 uur per week beschikbaar gesteld. De
WMO-consulenten zijn binnen deze uren in ieder geval aanwezig tijdens de openingstijden
van het gemeentehuis en verder eventueel op afspraak.
6.2 Ontwikkeling naar WMO-breed; een participatieloket?
Zoals al is aangegeven wordt voor 2008 geen wijziging voorgesteld in organisatorische en
personele vormgeving van het WMO-loket. Het verdient immers aanbeveling eerst de
werkprocessen voor de nieuwe taken (aanvragen hulp in de huishouding) in te laten slijpen en
pas dan een volgende stap te maken. Aan de hand van de evaluatie medio 2008 kan nader
worden verkend of er op onderdelen een verdere aanscherping noodzakelijk/
wenselijk is. Feitelijk moet het loket zich ontwikkelen van een 'zorg'loket naar een
'participatie'loket. Dit zal mogelijk ook een beperkte uitbreiding in uren vergen. Als gekozen
wordt om vanuit het centrale 'regelloket' de intake van ook de individuele welzijnsvoor-
zieningen en woningaanvragen te kunnen regelen zal naar verwachting een uitbreiding van de
voomoemde formatie met maximaal 10 uren per week noodzakelijk zijn. Als het laatste wordt
beperkt tot de informatie- en adviesfunctie op genoemde terreinen zal dit wellicht met een
beperkte urenuitbreiding kunnen volstaan.