bijvoorbeeld seniorenwoningen met een 'warme overdracht' naar de betreffende
woningbouwvereniging en -corporatie. Op voorhand richten we ons vooral op de
(algemene) informatie- en adviesfunctie op het gebied van woningen;
- Besluit om derden vooralsnog niet op te nemen als partner in de bemensing van het loket.
- Hanteer als uitgangspunt, dat het zeker niet de bedoeling is dat met het oprichten van
lokale loketten, alle burgers voor al hun vragen langs het lokale loket moeten. Alleen bij
meer ingewikkelde vragen, en in elk geval bij aanvragen voor bepaalde voorzieningen
waarvoor de burger een indicatie nodig heeft, zal deze zich moeten wenden tot het
centrale WMO-loket. Vanuit het centrale loket wordt dus geen bestaande loketten
overgenomen maar wordt alleen geregeld dat ook informatie en advisering evenals
eventueel de intake voor producten op het gebied van individuele welzijnsvoorzieningen
en woningenvragen vanuit het loket kunnen worden aangeboden.
Voorstellen met betrekking tot clientondersteuning in het loket:
- Zorg voor een goede afstemming tussen loket en clientondersteunende organisaties.
- Zorg ervoor dat clientondersteuning op het gebied van vrijwilligerswerk en mantelzorg
direct via het loket toegankelijk wordt gemaakt door afspraken tussen clientondersteuners
van bijvoorbeeld het Steunpunt Mantelzorg en het Vrijwilligersteunpunt en de klant te
kunnen maken.
- Leg de gekozen werkwijze schriftelijk vast, bijvoorbeeld in een convenant, beschikking of
contract.
- Maak met de clientondersteuners (inclusief het Steunpunt Mantelzorg en het
Vrijwilligersteunpunt) afspraken over de wijze waarop ze bij de evaluatie van het loket
worden betrokken.
Maak bij het vorenstaande gebruik van het aanbod van Foar Elkoar.
Voorstel voor de diepte van het loket:
- Richt voor de doelgroep die gebruik maakt van de toeleidingsfunctie van het WMO-loket
een regelloket in binnen het gemeentehuis in Stiens conform het huidige basisloket van de
Dienst. Neem verder in de dorpshuizen in de dorpen 'folderloketten' op met informatie in
de vorm van brochures, folders, e.d. over de individuele voorzieningen, de individuele en
collectieve welzijnsvoorzieningen, wonen, vrijwilligerswerk en mantelzorg.
Voorstel met betrekking tot de onafhankeliikheid van het loket:
- Laat het WMO-loket door de gemeente zelf uitvoeren.
Voorstel verschiiningsvorm van het loket:
- Ontwikkel zowel een fysiek, als een digitaal, als een telefonisch loket.
Voorstellen met betrekking tot de vestigingsplaats van een fysiek loket:
- Richt het fysieke regelloket in overleg met de Dienst in op het gemeentehuis
- Betrek in de evaluatie van het loket in de tweede helft van 2008 ook de locatie van het
regelloket
- Besluit op basis van deze evaluatie of het wenselijk en mogelijk is om in de grotere
dorpen binnen onze gemeente een bepaalde mate van dienstverlening voor de WMO te
gaan verlenen (bijvoorbeeld via periodieke spreekuren).
- Zorg op meerdere plekken binnen de gemeente (in elk geval de dorpshuizen) voor de
inrichting van 'folderloketten'.
19