DHVBV
Lanbouw AmvB is dit 45 dB(A). Deze afwijking van 5 dB(A) is toegestaan, mits de gemeente dit in een
verordening vastlegt. Ook hiervoor dient derhalve een verordening te worden opgesteld.
Vaststellen hogere waarde beleid
Na het vaststellen van de geluidsnota is het zaak om beleid te ontwikkelen ten aanzien van het toekennen
van hogere waarden. Per 1 januari 2007 heeft het college van burgemeester en wethouders de
mogelijkheid om hogere waarden vast te stellen. Het hogere waarde beleid wordt in een afzonderlijke
notitie vastgelegd, waarbij de geluidnota als 'kaderdocumenf dient.
Beheren van het geluidsbeleid
Een belangrijk onderdeel van het geluidsbeleid vormt het beheer van de geluidssituatie. Hierbij kan de
inventarisatie van de huidige situatie (zie toetsing gewenste geluidskwaliteit) gezien worden als nulmeting.
Door periodiek een vervolgmeting voor verkeerslawaai uit te voeren kan de gemeente de geluidssituatie
monitoren en eventueel bijsturen. Op deze manier wordt nagegaan in hoeverre de beleidsdoelen worden
gehaald.
Voorgesteld wordt om ten behoeve van de monitoring voor de bedrijventerreinen een
geluidsruimteverdeelplan op te stellen, waarin is aangegeven hoe de geluidsruimte tussen de bedrijven
is/wordt verdeeld (zonebeheersplan). Jaarlijks dienen de volgende activiteiten plaats te vinden:
Het aantal klachten m.b.t. geluidsoveriast wordt per geluidssoort gei'nventariseerd;
De geluidsbelasting op de gevel van de eerstelijnsbebouwing t.g.v. verkeerslawaai wordt berekend
voor de wegen die zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen (50 km/uur-wegen en 80
km/uur-wegen);
Ten behoeve van vergunningverlening voor bedrijven wordt getoetst aan de (nog op te stellen)
geluidsruimteverdeelplannen (zonebeheer). Hierbij is ook nadrukkelijk aandacht voor de
vergunningverlening bij evenementen;
Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen worden getoetst aan het geluidsbeleid.
Gemeente LeeuwarderadeelA is op't stuit te oanfurdlgjen, lltte we dat sa h§lde
NN-QN20070267
25 mei 2007, versie 1
-20-